HTC وان؛ آخرین تلاش کمپانی تایوانی برای ماندن در رینگ مبارزه

کمپانی HTC تا همین چند سال پیش یکی از بازیگران اصلی دنیای موبایل بود. این شرکت تایوانی برای جبران عقب ماندگی در کورس رقابت خود با سامسونگ و اپل، تصمیم گرفت بار دیگر همه چیز را از نو شروع کند. حاصل این تلاش، HTC وان شد؛ گوشی هوشمندی با دوربین ۴ مگاپیکسلی که اسیر بلندپروازی شده و به آنچه لایقش بود، نرسید.

در کنار ویژگی‌های فوق‌العاده HTC وان، دوربین ۴ مگاپیکسلی آن بیش از بقیه خودنمایی می‌کرد. کمپانی تایوانی قصد داشت در جبهه‌ای بجنگد که رقبا در آن حرفی برای گفتن نداشتند؛ عکاسی در شب. به همین دلیل این کمپانی با ایده «اولترا پیکسل» سعی داشت انقلابی در صنعت عکاسی با موبایل ایجاد کند. از نظر HTC، راه ثبت عکس‌های با کیفیت از پیکسل‌های بزرگ می‌گذشت و این کمپانی عقیده‌ای به رزولوشن بیشتر نداشت.

ابعاد پیکسل‌های ۲ میکرونی سنسور HTC وان در مقایسه با سنسور‌های ۱.۴ میکرونی آیفون ۵ و ۱.۱۴ میکرونی گلکسی S4 بسیار بسیار بیشتر بود. ابعاد هر پیکسل این سنسور حتی از غول عکاسی آن زمان «نوکیا N8» با ۱.۷۵ میکرون نیز بیشتر بود. جا دادن پیکسل‌های بزرگتر در ابعاد سنسوری قابل تعبیه در گوشی هوشمند، منجر به کاهش رزولوشن شد و این تفاوت به خوبی در عکسی‌های روز نمایان بود.

HTC وان

عکس‌های شب یا در محیط‌های کم‌نور اما جایی بود که HTC وان به خوبی می‌درخشید. گشودگی دیافراگم f2 باعث می‌شد نور بیشتری به سنسور ۱/۳ اینچی این گوشی برسد. به صورت کلی اگر به عکاسی در نور کم یا محیط‌های بسته علاقه داشتید، HTC وان برای شما ساخته شده بود. کمپانی تایوانی برای این کار از یک سنسور ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) بهره می‌برد که فشار را از روی اسنپدراگون ۶۰۰ بر می‌داشت. در کنار کاهش بار پردازشی، این چیپ قابلیتی به نام «زویی» (Zoe) را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

زویی یک حالت ویژه در اپ دوربین این گوشی بود که همزمان با فشردن شاتر، ۲ عکس به همراه ۳ ثانیه فیلم (یک ثانیه قبل از فشردن و ۲ ثانیه پس از فشردن شاتر) ثبت می‌کرد. پس از این زویی از تصاویر و ویدیو‌های به دست آمده رویداد‌ (Event) تشکیل می‌داد که حاصل آن ویدیو‌های ۳۰ ثانیه‌ای و اسلایدشو بود که کاربران می‌توانستند به آن موزیک اضافه کنند.

استفاده از ۲۰ تصویر به کاربران اجازه می‌داد بهترین تصویر ممکن از یک شرایط را استخراج کنند. برای مثال اگر چشم‌های شخصی بسته می‌بود، زویی عکس‌های دیگر را به کاربران پیشنهاد می‌داد. تحت شرایطی که هیچ عکسی مناسبی پیدا نمی‌شد، زویی به صورت خودکار بهترین عکس‌ها را با هم ترکیب می‌کرد و عکس مناسب را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

HTC وان

قابلیت دیگر زویی تشخیص اجسام متحرک در ویدیو‌ها بود. به کمک این ویژگی، کاربر HTC وان می‌توانست افراد یا اجسام ناخواسته در یک ویدیو را به سادگی حذف کند. البته سر و کله زدن با ۲۰ عکس و چندین ویدیو با کامپیوتر، امری سخت و طاقت‌فرسا بود. به همین دلیل ابتدا HTC قابلیت اشتراک تصاویر را به کمک یک لینک فراهم کرد و پس از مدتی با بروزرسانی مجدد، مدیریت فایل‌ها را نیز بهبود بخشید تا تصاویر در کامپیوتر در قالب یک تصویر JPEG و یک فایل MP4 به نمایش دربیایند.

با این حال تصاویر Burst و ویدیو‌های تولید شده به کمک برترین عکس‌های و فیلم‌های کاربران، امروزه به امری بدیهی تبدیل شده است، ولی برای سال ۲۰۱۳ یک نوع نوآوری به حساب می‌آمد. روند دیگری که HTC سعی داشت با گوشی HTC وان تغییر دهد، معرفی نمایشگر‌های بزرگ و با کیفیت بود؛ البته بزرگتر از هر گوشی که نام آیفون را به یدک می‌کشید.

نمایشگر ۴.۷ اینچی با پنل LCD و رزولوشن ۱۰۸۰P کنتراست بالا به همراه دقت رنگ مناسب را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. با وجود این که HTC دیگر هدفون‌های بیتس را به همراه گوشی‌های خود نمی‌فروخت، از ارائه صدای با کیفیت غافل نشد و HTC وان را به همراه دو اسپیکر استریو که در بالا و پایین نمایشگر جای گرفته بودند به بازار عرضه کرد.

HTC وان

صدای این اسپیکرهای بلند نبود، چون کمپانی تایوانی هدف خود را روی کیفیت گذاشته بود. وجود آمپلیفایرهای جداگانه در هر اسپیکر نیز گویای تلاش کمپانی محبوب برای ارائه کیفیت صوتی، هنوزم مثال‌زدنی است. در روزگاری که هیچ شرکتی اسپیکر‌های گوشی را در جای درست قرار نمی‌داد، HTC با اسپیکر‌های BoomSound دل علاقه‌مندان به موسیقی را ربود.

HTC وان در دو نسخه به بازار عرضه شد. نسخه معمولی آن به اندروید ۴.۱ به دست کاربران رسید که بعد‌ها به اندروید ۵ نیز بروزرسانی شد. نسخه دیگر Google Play Edition نام داشت که بدون رابط کاربری اختصاصی HTC Sense به فروش می‌رسید. مهم نبود کدام گوشی را خریداری می‌کردید، زیرا در هر صورت با گوشی خو‌ش‌ساخت از جنس آلومینیوم یکپارچه طرف بودید که ساخت آن به ۲۰۰ دقیقه زمان نیاز داشت.

HTC وان

با این وجود انتخاب سنسوری نامتعارف و بدنه‌ای که به سختی تولید می‌شد، باعث شد اوایل فروش این گوشی مشکلاتی به وجود بیاید. رئیس بخش موبایل HTC در آمریکای شمالی اما گفته بود تعداد تقاضا برای این گوشی به قدری زیاد است که آن را به پرفروش‌ترین گوشی تاریخ این کمپانی تبدیل کرده. فروش ۵ میلیونی این گوشی در ۳ ماهه اول باعث شد تا کمپانی تایوانی به موفقیت HTC وان امیدوار باشد. با این حال با وجود تصمیماتی بلندپروازانه، پرچمدار این کمپانی نتوانست انتظارات را برآورده کند.

در آخر به نظر می‌رسید HTC وان گوشی هوشمندی بود که به اندازه کاربردش، تبلیغ نشد و همین یکی از دلایلی بود که کمپانی محبوب را در سراشیبی فروپاشی قرار داد.