۳ سناریو پیش روی وزارت ارتباطات برای حل مشکلات «ارزش افزوده»

«امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات از بررسی سه سناریو در شورای فنی وزارت ارتباطات در راستای حل معضل خدمات ارزش افزوده خبر داد. یکی از پیشنهادات، صدور قبض جداگانه ارزش افزوده برای صاحبان سیم کارت، دومین مورد فعال کردن سرویس «ستاره هشتصد مربع» است تا به صورت خودکار سرویس‌های فعال خدمات ارزش افزوده را به مشترکان اطلاع دهد و سومین پیشنهاد سرویس اطلاع رسانی ماهیانه از خدمات فعال ارزش افزوده کاربران است تا کسانی که تمایلی به استفاده از آن ندارد و نمی‌خواهند هزینه‌ای بابت این اطلاع رسانی پرداخت کنند، آن را غیرفعال کنند.

ناظمی با تاکید بر اینکه برخی خدمات دهندگان سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه با استفاده از روش‌های غیرمنصفانه، برخی مشترکان را بدون اطلاع آنها عضو سرویس‌های خود می‌کنند به خبرگزاری مهر گفت که اپلیکیشن‌هایی هم وجود دارد که مانند ویروس یا بدافزار روی گوشی کاربران نصب شده و باعث هزینه مضاعف خدمات ارزش افزوده برای کاربر می‌شوند:

«کاربران باید از طریق شماره گیری «ستاره هشتصد مربع» نسبت به وضعیت منوی سرویس‌های ارزش افزوده خود اطلاع کسب کنند و در صورتی که به عضویت ناخواسته سرویسی درآمده‌اند آن را لغو و اعلام کنند. گذشته مطابق بررسی‌های رگولاتوری کلاهبرداری ۳۳ میلیارد تومانی از سرویس‌های ارزش افزوده شناسایی شد، در این راستا با صاحبان سرویس و اپراتورها برخورد کردیم و هزینه‌ای که از مشترکان کسر شده بود به حساب آنها بازگشت داده شد.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران توضیح می‌دهد که برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های ناشی از عدم اطلاع کافی مشترکان از سرویس‌های ارزش افزوده، چند سناریو در نظر گرفته شده که یکی از آنها باید تائید شود: «برای مثال موضوع صدور قبض جداگانه ارزش افزوده برای صاحبان سیم کارت را به عنوان پیشنهاد، مطرح کرده‌ایم که در جلسه شورای فنی وزارت ارتباطات روی آن بحث است.»

حل معضل ارزش افزوده

او خبر می‌دهد که مجموعه‌ای از ایده‌ها جمع شده که هر کدام معضلات فنی خاص خود را دارند و باید در جلسه شورای فنی به بحث گذاشته شوند. او به پیشنهاد صدور قبض جداگانه ارزش افزوده، اشاره می‌کند که ممکن است موجب ناراحتی برخی کاربران شود که چرا باید دو قبض پرداخت کنند. ضمن آنکه این موضوع پیچیدگی‌های فنی زیادی هم دارد:

«موضوع مورد انتقاد دیگر این است که سرویس «ستاره هشتصد مربع» به شکل منفعلانه کار می‌کند و از کاربر می‌خواهد برای اطلاع از سرویس‌های ارزش افزوده خود، از این شماره استفاده کند. در حالی که می‌توان این سرویس را به نحوی تعریف کرد که هر ماه به کاربران اعلام کند عضو چه سرویس‌هایی هستند. اما این موضوع نیز به دلیل آنکه هزینه به همراه خواهد داشت، با مشکلاتی همراه می‌شود. چرا که کاربر باید اجازه دهد که ماهیانه هزینه‌ای بابت اطلاع رسانی درباره عضویتش در سرویس‌های ارزش افزوده از وی کسر شود که در این زمینه نیز ممکن است نارضایتی وجود داشته باشد و مشترک نخواهد این مبلغ را پرداخت کند.»

او در مورد ایده بعدی گفت می‌توان سرویس اطلاع رسانی ماهیانه از خدمات فعال ارزش افزوده کاربران را فعال کرد تا کسانی که تمایلی به استفاده از آن ندارد و نمی‌خواهند هزینه‌ای بابت این اطلاع رسانی پرداخت کنند، آن را غیرفعال کنند: «این مجموعه راه حل‌ها در دست بررسی است و به زودی تصمیم نهایی برای برون رفت از چالش خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، اتخاذ می‌شود.»

لینک منبع اصلی