ویجیاتو: پلی استیشن ۵ قدرتمندتر است یا ایکس باکس سری ایکس؟

این که می‌گویی «راه دست نیست» را باز می‌کنی؟

یعنی تحلیل خیلی درستی از اجرای کد می‌خواهد. پس چیزی نیست که از همین الان همه بدانند. در حال حاضر دغدغه‌های خیلی مهم‌تری برای شناخت سخت افزار کنسول وجود دارد و توسعه‌دهنده‌ها احتمالا اوایل کار تعداد هسته کمتر، که معادل تعداد هسته‌های کنسول‌های نسل قبل خواهد بود، ولی با کلاک بالاتر را انتخاب می‌کنند و بعدا به سراغ این ویژگی می‌روند.

۳۳۲۸ شیدر در واحد محاسباتی ایکس باکس سری ایکس وجود دارد. شیدر چه هست، چه‌کاری می‌کند و ۳۳۲۸ شیدر چه معنایی دارد؟

وقتی سی‌یوها می‌خواهند کدی را اجرا کنند، این کار را از طریق واحدهایی به نام Wavefront انجام می‌دهند. ضرب تعداد سی‌یوها در تعداد ویوفرانت‌ها می‌شود تعداد شیدرها. اما واقعا هیچ اهمیتی ندارد و همه چیزهایی که در مورد سی‌یوها گفتم اینجا هم مصداق دارد. باز هم محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود تمام این شیدرها قابل استفاده نباشند و تعداد زیادشان لزوما چیز خوبی نیست.

موضوع مهم دیگری را هم باید در نظر گرفت که مارک سرنی هم گفت. لزوما سی‌یو یا حتی ترافلاپس بین هر معماری با هم یکی نیست. یعنی نمی‌شود ترافلاپس هر کدام را با هم مقایسه کرد و به لحاظ عددی به برتری رسید. پس اصلا به این عددها نمی‌شود اعتماد کرد و ملاک قرار داد.

مقایسه بین دیوایس‌های اندرویدی و آیفون‌های اپل هم اخیرا سر کنسول‌ها بالا گرفته و در بحث‌های اینترنتی به این موضوع اشاره می‌شود که اندرویدی‌ها با مقدار رم بالاتر ولی پرفورمنس ضعیف‌تری نسبت به آیفون‌ها دارند. قیاس این دو با کنسول‌ها صحیح است؟

استک نرم افزاری که بالای سخت افزار قرار می‌گیرد همه چیز را تعیین می‌کند. همانطور که با آپدیت درایور پرفورمنس یک‌مرتبه افزایش پیدا می‌کند، اینجا هم همینطور است. سونی همیشه نرم افزار بهتری داشته چون مایکروسافت مجبور است از ویندوز استفاده کند. بنابراین حرف درستی است.

مایکروسافت تاکید داشت که فرکانس ایکس باکس سری ایکس تحت هر شرایطی ثابت است ولی سونی چنین رویکردی ندارد و بودجه مشخصی از انرژی را در اختیار کنسول قرار می‌دهد تا به طور متغیر و بنا به موقعیت از آن استفاده کند. این دو چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدام برای توسعه‌دهنده بهتر خواهد بود؟

کاری که سونی کرده خیلی منطقی‌تر است چون با توجه به بار پردازشی تصمیم میگیرد که در لحظه‌ای خاص فرکانس کارت گرافیکش بالاتر باشد یا فرکانس سی‌پی‌یو. مثلا در صفحه لودینگ، فقط به سی‌پی‌یو نیاز است و جی‌پی‌یو کاربردی ندارد. یا در یک صحنه کلوزآپ از صورت کاراکتر، جی‌پی‌یو درگیر می‌شود و سی‌پی‌یو نقش خیلی کمرنگی دارد. از سمت دیگر، اینکه سری ایکس خنک‌کنندگی خوبی دارد و می‌تواند فرکانس را ثابت نگه دارد و تراتلینگ ندارد، کار خوبی است ولی آزادی عملی که سونی داده واقعا چیز بزرگی است.