ویجیاتو: بهترین بازی سال ۹۷ چطور ساخته شد؟

«مسیر خیلی اشتباه بود»

در دوره پیش‌شتابدهی آواگیمز که برای فانوسی‌ها دو برابر دیگر تیم‌ها طول کشید، آن‌ها متوجه شدند که مقیاس پروژه برای آن‌ها بسیار بزرگ است. زینب موسوی می‌گوید: «از ایده اولیه یک تریلر ساخته بودیم که همه روی آن فیدبک خیلی خوبی می‌دادند و تنها کسی که به بازی ایراد گرفت طه بود. ایده ابتدایی ما اما چیزی بود که قرار نبود هیچوقت به سرانجام برسد. وقتی وارد آواگیمز شدیم بازی را کوچک کردیم و به آن جهت دادیم تا در نهایت چیزی شد که می‌بینید. اگر آن مسیر را پیش گرفته بودیم معلوم نبود الان کجا بودیم.»

در ادامه صحبت‌های زینب، طه از کافه گیمز ۲ و پنلی که با محمد زهتابی در مورد داستان شکست داشتند خاطره‌ای تعریف می‌کند: «محمد تعریف می‌کرد که زمان ارتش‌های فرازمینی کسی نبود که به قولی ‘آدم بده’ باشد و به ما بگوید که این کار را نکنید. مردم جمع می‌شدند و از ارتش‌های فرازمینی تعریف می‌کردند ولی مسیر کاملا اشتباه بود و هیچکس به ما نگفت. فکر می‌کنم من برای بچه‌های فانوس نقش همان ‘آدم بده’ را داشتم.»

نگاه زینب موسوی به فیدبک‌های بی‌رحمانه رسولی اما آنقدرها هم منفی نیست: «ما طه را از زمان انستیتو به صداقت و دلسوزی می‌شناختیم و به خاطر او به آواگیمز آمدیم.»

دلیل آنکه دوره پیش‌شتابدهی برای فانوس بیشتر طول کشید این بود که در فاز اول آن‌ها همچنان مسیر اول را ادامه دادند، یک مرحله ساختند و متوجه شدند ماجرا از اساس مشکل‌ساز می‌شود. بنابراین در راند دوم پیش‌شتابدهی خیلی سریع تغییر مسیر دادند و به گفته طه رسولی همین سرعت عمل در تبدیل یک اثر بزرگ و دردسرساز به یک بازی کوچک و قابل کنترل هنر اصلی تیم فانوس بود و باعث شد که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها انجام شود.

آواگیمز

نمایی از محیط کار تیم‌های آواگیمز در محیط کار اشتراکی زاویه

«اگر آواگیمز نبود نمی‌شد»

همانقدر که بعضی فیدبک‌های مثبت نباید تیم توسعه را سرمست می‌کرد، بعضی فیدبک‌های منفی هم تاثیری روی انتخاب‌های تیم نگذاشت. تیم فانوس از همان ابتدای مسیر می‌دانست که می‌خواهد برای اپ استور یک گیم پریمیوم بسازد و از این بابت تحت فشار بود.

موضع آن‌ها نه پیش از دوره شتابدهی و نه پس از آن تغییری نکرد و طه رسولی هم گرچه مخالف تصمیم‌های اساسی در زمینه هسته گیم‌پلی بود اما با ساختن بازی به هدف فروش در اپ استور کاملا موافق بود.

زینب موسوی تاثیرگذاری آواگیمز را بسیار مثبت قلمداد می‌کند و می‌گوید اگر آواگیمز نبود چنین موفقیتی به دست نمی‌آمد: «نمی‌توانم طه را حذف کنم و بگویم ما اینجا بودیم.»

لینک منبع اصلی