هندلینگ تعطیل؛ عملکرد عجیب جگوار I-Pace در تست گوزن [تماشا کنید]

یکی از تست های مربوط به ایمنی خودروها که اخیرا بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته، تست گوزن (moose test) است. این تست حضور ناگهانی یک مانع یا حیوان در مسیر را شبیه سازی نموده و در واقع هندلینگ و میزان پایداری خودروها را ارزیابی می کند.

نشریه اسپانیایی KM77 را می توان جزو مشهورترین برگزارکنندگان تست گوزن دانست. دست اندرکاران این نشریه چندی پیش به سراغ اولین کراس اوور الکتریکی اروپایی ها یعنی جگوار I-Pace رفته و هندلینگ آن را به چالش کشیده اند.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، جگوار I-Pace در تست گوزن با سرعت اولیه ۷۷ کیلومتر در ساعت، دچار کم فرمانی شدیدی شده و با مخروطی های بیرونی برخورد می کند. شدت این کم فرمانی به حدی است که گویی وزن این خودرو بسیار بیشتر از میزان واقعی بوده و تایرهای آن از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیستند.

jaguar-i-pace-doesn-t-do-so-well-in-moose-test

جالب اینکه در برخی مواقع تلاش سیستم کنترل پایداری I-Pace برای انجام وظیفه با قفل شدن چرخ های بیرون بیچ به وضوح قابل مشاهده می شود.

بالاترین رکورد سرعتی که این کراس اوور توانسته در تست گوزن KM77 ثبت کند، برابر است با ۷۳ کیلومتر؛ چنانچه پیگیر تست های این نشریه بوده باشید، حتما می دانید که این رقم اصلا رکورد درخشانی نیست.

آنطور که برگزارکنندگان تست می گویند کراس اوور سبز انگلستانی ها تمایل زیادی به حرکت در مسیر مستقیم داشته و چرخ های آن نقش زیادی در پیچیدن خودرو ایفا نمی کنند!

گفتنی است اصطلاح تست گوزن برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ به کار برده شد. در آن سال مرسدس A کلاس در آزمایش ارزیابی هندلینگ واژگون گشته و با توقف روی سقف خود رسوایی بزرگی به بار آورد.

شدت این رسوایی به حدی بود که عکس های واژگونی A کلاس در تمامی رسانه های دیداری و نوشتاری منعکس شدند. در این حادثه خوشبختانه راننده ای که پشت فرمان مرسدس A کلاس نشسته بود، صدمه ای جدی ندید.