نگاهی به شرایط و قیمت باتری خودرو در بازار لوازم یدکی

باتری خودرو از نمونه اقلام و محصولات اساسی و ضروری برای خودرو به شمار می‌رود، قطعه‌ای که در فضای گرانی بازار در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، با افزایش قیمت فزاینده‌ای همراه شده است. رئیس اتحادیه باتری سازان در خصوص قیمت باتری در بازار گفت: شرکت‌ها باتری‌ساز افزایش قیمت داشته‌اند که عامل اصلی آن به مواد اولیه مربوط می‌شود.
این روزها افزایش قیمت گریبانگیر اکثر قطعات خودرو شده است و علاوه بر آن خریداران با مشکل نمونه‌های تقلبی نیز گرفتار هستند. باتری نیز به عنوان یکی از قطعات خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و آنطور که شاهد آن هستیم، این قطعه نیز با افزایش قیمت در سال جدید مواجه شده است.

مواد اولیه، عامل گرانی باتری خودرو  ها

یکی از عمده چالش‌های کارخانجات تولید کننده باتری خودرو در داخل کشور به کمبود مواد اولیه (سرب) باز می‌گردد، آن هم در شرایطی که ایران از جمله کشور های غنی در بخش معادن سرب است.
علی اکبری رئیس اتحادیه باتری سازان در خصوص قیمت باتری در دو ماه اخیر گفت: در ماه فروردین یکی از شرکت‌های باتری‌ساز افزایش ۱۸ درصدی قیمت‌ها داشته است که دلیل اصلی آن نیز مرتبط با مواد اولیه و افزایش قیمت آن است. در خصوص تامین مواد اولیه از کشورهای خارجی و داخل، شرایط را باید کارخانجات تولیدی جویا شد. به صورت کلی قیمت باتری به قیمت سرب وابسته است چرا که نزدیک به ۷۰ الی ۸۰ درصد باتری را سرب تشکیل می‌دهد.

گارانتی بهتر ایرانی‌ها

وی در رابطه با انتخاب بین نمونه‌های ایرانی و خارجی اظهار کرد: در باتری‌های موجود در بازار نمونه‌های ایرانی کیفیت بسیار بالاتری دارند ضمن این که این باتری‌ها یک سال گارانتی نیز ارائه می‌دهند. یکی از نقاط قوت باتری‌های ایرانی نسبت به سایر نمونه‌های خارجی در خصوص همین مسئله گارانتی است چرا که سایر برندهای خارجی ۶ ماه گارانتی به مشتریان می‌دهند. نمونه‌های خارجی اکثرا از کشور کره به ایران وارد می‌شوند. تولیدات باتری در ایران به صورتی انجام می‌شود که توان پاسخگویی تا ۳۰ درصد بازار توسط همین برندهای داخلی وجود دارد.

باتری خودرو

صادرات باتری به سایر کشورها

علی اکبری در پایان اشاره‌ای به وضعیت شرکت‌های سازنده کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸ کارخانه در زمینه ساخت باتری در کشور داریم که از این تعداد ۱۱ کارخانه به صورت فعال به ساخت باتری می‌پردازند. لازم به ذکر است که شرکت‌های باتری‌سازی ایرانی با توجه به کیفیت مناسب محصولات حتی در زمینه صادرات نیز فعال هستند و به کشورهای مختلف صادرات انجام می‌دهند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که مردم از باتری‌های تولید داخل حمایت کنند چرا که این باتری‌ها به خوبی توان رقابت حتی با محصولات کره‌ای را نیز دارند.
به تبع با گران‌تر شدن ارز، نرخ باطری نیز افزایش پیدا می‌کند، اما بالا رفتن نرخ قیمت ها، چارچوب و قواعدی دارد و چنین افزایشی تامل برانگیز به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط نسبت به بهبود شرایط در این عرصه، اقدامات لازم را اجرایی کنند.

پیش از موج تورم اخیر، قیمت باتری های ایرانی اصطلاحا آبی برای خودرویی مانند پراید از رقمی در حدود ۱۳۰ هزار تومان شروع می شد و تا بیش از ۳۰۰ هزار تومان در مدل های آمپربالا و وارداتی ادامه داشت، اما حالا با تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، این قیمت ها بین دو تا ۳٫۵ برابر افزایش داشته است و در خصوص خودروهای وارداتی که به باتری های مخصوص کم تیراژ محتاجند نیز شاهد افزایش چند برابر شدن قیمت ها هستیم به شکلی که حالا شنیدن رقم های میلیونی نیز برای باتری خودروهای اروپایی به هیچ عنوان دور از انتظار نیست.

لینک منبع اصلی