نگاهی به شرایط بازار خودرو؛ از رکود شدید تا انتظار تورمی و کاهش دلالی

بازار خودرو پس از ماه‌ها تلاطم، کمی آرام شده؛ معاملات تعطیل است و نمایشگاهداران می‌گویند که فعلا بنا ندارند که کرکره مغازه‌های خود را بالا بکشند. شاید هم کرونا، آتش قیمت را به زیر خاکستر برد.

بازار خودرو پس از ماه‌ها تلاطم، اسفند سال ۹۸ را با آرامی سپری کرد. آن هم درست بعد از بالغ بر ۲۰ ماه تلاطمی که همزمان با افزایش قیمت ارز، بازار خودرو را هم در برگرفته بود. اکنون شیوع کرونا شرایط بی‌سابقه‌ای را نه تنها برای بازار خودروی ایران، بلکه برای تمامی کشورهای درگیر با شیوع این ویروس نامرئی به وجود آورده است.

بسیاری از سایت‌های پرمخاطب خرید و فروش، کمتر معامله‌ای را به خود می‌بینند و اگرچه ممکن است که خرید و فروش‌هایی هم صورت گیرد، اما آنچه که به عنوان برآیند کلی این شرایط می‌توان از آن برداشت کرد، به طور قطع، رکود شدید و عمیقی است که بازار خودرو را در برگرفته است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو در رابطه با وضعیت این روزهای بازار خودرو می‌گوید: «قیمت‌های خودرو نسبت به ایام پایانی سال هیچگونه تغییری نداشته است و بسیاری از افراد به دلیل اینکه چشم انداز روشنی از بازار خودرو و حتی اقتصاد ایران ندارند، تلاشی هم برای معامله در این بازار صورت نمی‌دهند و بازار با رکود شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.»

بازار خودرو

وی افزود: «اکنون بازار تعطیل است و قیمتهایی که در این رابطه ارائه می‌شود، به طور قطع منطقی نیست و بنابراین معامله در آن نیز خیلی با منطق همراه نخواهد بود. در شرایط کنونی اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، اگر هم فعالیت‌های اقتصادی آغاز شود به نظر نمی‌رسد افراد برای خرید و فروش خودرو مراجعه کنند و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا چند ماه آینده و ریشه کن شدن کامل این ویروس ادامه داشته باشد.»

کارشناسان صنعت خودرو در ارزیابی خود از شرایط بازار در سال جاری، آن را به دو بخش تقسیم می کنند؛ وضعیت بازار خودرو زیر سایه کرونا و وضعیت بازار خودرو بعد از مهار بیماری.

گفته می شود مادامی که کرونا بر بازار خودرو به مانند سایر بازارها سایه انداخته، رکود ادامه پیدا خواهد کرد. اما پس از آن یعنی در ماه پایانی بهار، نشانه‌های رونق مشاهده خواهد شد و معاملات کلید می خورند. البته در مجموع با در نظرگرفتن شرایط حاد دولت، می توان این گونه نتیجه گرفت که بازار خودرو در سال ۹۹ کم رمق خواهد بود.

از آنجایی که در تحلیل بازار باید هر دو بخش تعیین ‌کننده و اصلی بازار را با هم سنجید، خوب است نگاهی نیز به وضعیت طرف تقاضا بیندازیم. اقشار متوسط و ضعیف جامعه که پیش از این متاثر از التهابات ارزی و اعمال تحریم ‌ها با افت شدید قدرت خرید مواجه شده بودند، هم اکنون نیز تحت فشار کرونا با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. مساله‌ای که به گفته صاحب نظران شوکی است که به بازار خودرو منتقل خواهد شد.

از سوی دیگر، قیمت رسمی خودرو ها از بهمن ۹۷ تاکنون افزایشی نداشته است و به نظر می رسد که ظرف ماه های آینده شاهد افزایش قیمت رسمی خودروها خواهیم بود. این تغییر در شرایط کاهش تقاضا می تواند به کاهش اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه منجر شده و از حاشیه سود واسطه گران بکاهد.