نتیجه یک تحقیق جالب؛ رابطه افزایش حداکثر سرعت مجاز و افزایش تلفات جاده ای

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های ایالات متحده که به اختصار با نام IIHS شناخته می شود، اخیرا اعلام کرده افزایش محدودیت سرعت تردد در جاده ها از سال ۱۹۹۳، احتمالا منجر به جان باختن حدود ۳۷ هزار نفر شهروند آمریکایی شده است.

این ادعای جنجالی به واسطه تحقیق چارلز فارمر (Charles Farmer) معاون ارشد بخش تحقیق و خدمات آماری IIHS مطرح شده؛ در این تحقیق آقای فارمر محدودیت سرعت بالاتر را با فاکتورهای دیگری ترکیب کرده و تخمین زده که در صورت اعمال محدودیت سرعت بیشتر تا چه حد از میزان جان باخته ها در سوانح جاده ای کاسته می شد.

fatal-car-accident-crash-statistics (5)

تا قبل از سال ۱۹۹۳ سرعت مجاز در جاده های ایالات متحده ۵۵ مایل (معادل ۸۸٫۵ کیلومتر) در ساعت تعیین شده بود. به اعتقاد آقای فارمر با افزایش ۵ مایلی (۸ کیلومتر) این رقم، تعداد کشته ها در اتوبان ها ۸ درصد و ۳ درصد در سایر جاده ها افزایش پیدا می کند.

آنطور که در بیانیه مطبوعاتی موسسه IIHS آمده، در تحقیق مورد بحث، تعداد جان باختگان بر اساس میزان کل مسافت پیموده شده توسط یک خودرو در سال و عوامل دیگری که آمار کشته شدگان را تحت تاثیر قرار می دهند، محاسبه شده است.

از جمله این عوامل می توان به مواردی مثل تعداد کل رانندگان جوان بالقوه در جاده ها، میزان استفاده از کمربند و تغییرات در میزان بیکاری اشاره کرد که البته ارتباط مورد آخر با موضوع تحقیق اصلا واضح نیست.

fatal-car-accident-crash-statistics (6)

پس از استخراج داده های لازم، چارلز فارمر هر یک را در فرمولی اختصاصی قرار داده است. نتیجه اینکه به گفته وی در یک بازه ۲۵ ساله، چنانچه محدودیت سرعت در رقم ۵۵ مایل در ساعت ثابت باقی می ماند، از جان باختن ۳۶,۷۶۰ نفر در ایالات متحده پیشگیری می شد.

آقای فارمر افزوده رقم حاصله تا حد زیادی به تخمین و برون یابی وابسته بوده و در برخی موارد دسترسی به چند داده مرتبط – مثل بهبود جاده ها، قوانین مربوط به رانندگی و کمپین های ایمنی – با دشواری هایی همراه بوده است.

نکته متناقض اینکه علی رغم افزایش محدودیت سرعت از سال ۱۹۹۳ و همچنین افزایش قابل توجه تعداد خودروها، میزان تلفات جاده ای آمریکا از آن زمان به این طرف روندی نزولی داشته است.

speed-limit

برای نمونه در سال ۱۹۹۳ برابر با ۴۰,۱۵۰ نفر جان خود را در جاده های ایالات متحده از دست داده اند، در حالی که در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۳۷,۱۳۳ نفر کاهش یافته است. در طول این بازه زمانی، بیشترین میزان جان باختگان در سال ۲۰۰۵ ثبت شده که در آن ۴۳,۵۱۰ شهروند آمریکایی در سوانح جاده ای از دنیا رفته اند. کمترین میزان نیز در سال ۲۰۱۱ ثبت شده، زمانی که تعداد کشته ها به ۳۲,۴۷۹ نفر کاهش پیدا کرده است.

fatal-car-accident-crash-statistics (1)

بد نیست اشاره کنیم در حال حاضر ۴۱ ایالت محدودیت سرعتی برابر با ۷۰ مایل (۱۱۲ کیلومتر) در ساعت یا بیشتر دارند؛ ۶ ایالت هم ۸۰ مایل (۱۲۸ کیلومتر) در ساعت را حداکثر سرعت مجاز تعیین کرده اند.

لینک منبع اصلی