مروری بر آخرین گزارش هواوی؛ جایگاه غول تکنولوژی چین در بازار جهانی

هواوی در ماه های اخیر شرایط پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. در حالی که طی سال ها، کسب و کار این شرکت با رشد کلی مواجه شد و برخی محصولاتش از جمله گوشی های هوشمند در بین پر فروش ترین های جهان جای گرفتند اما محدودیت های اعمال شده از سوی شرکت های آمریکایی، به ویژه گوگل، شرایط کار را برای کمپانی چینی سخت تر کرد. این کمپانی اخیراً گزارشی را در اختیار دیجیاتو قرار داده که آمارهای فروش، هزینه ها و موفقیت ها تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ (سوم اسفند ۹۸) را تشریح کرده است.

فروش گوشی هوشمند، تبلت و پوشیدنی ها

بر اساس این گزارش فروش هواوی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۵۰ میلیارد یوان بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۱۸ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش IDC در سال ۲۰۱۹، میزان عرضه گوشی های هوشمند هواوی از ۲۴۰ میلیون دستگاه فراتر رفته که نسبت به سال قبل افزایش ۱۶٫۸ درصدی را نشان می دهد. گزارش IDC به سهم بازار جهانی ۱۷٫۶ درصدی و رتبه دوم (پس از سامسونگ با سهم ۲۱٫۶ درصدی) و بالاتر از اپل با سهم ۱۳٫۹ درصدی اشاره می کند. هواوی همچنین از عرضه ۶٫۹ میلیون گوشی ۵G به بازار بین المللی و کسب رتبه اول جهانی از نظر تعداد عرضه می گوید.

هواوی

سری پی ۳۰ هواوی، آخرین گوشی ها از پرچمداران سری میت و پی بودند که با سرویس های گوگل راهی بازار شدند.

یکی از نکاتی که هواوی در آمار گوشی ها به آن اشاره کرده عرضه ۶٫۹ میلیون گوشی پرچمدار سری پی و میت است که در مقایسه با سال قبل بهبود ۵۰ درصدی را نشان می دهد. نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که سری پی ۳۰، آخرین سری از پرچمداران هواوی بودند که از سرویس های گوگل بهره می بردند. به همین دلیل باید گفت که احتمالاً فروش گوشی های سری میت ۳۰ در این آمار نقش چندانی نداشته یا هواوی تعداد بالایی از گوشی های پرچمدارش را در خاک خود روانه بازار کرده است. همچنین تعداد کل گوشی های سری نووا که تا دسامبر ۲۰۱۹ ( دی ماه ۱۳۹۸) روانه بازار شده اند به ۱۲۵ میلیون دستگاه رسیده است.

بر اساس گزارش IDC در نیمه اول ۲۰۱۹، هواوی موفق شده رتبه سوم عرضه پوشیدنی ها (شامل ساعت ها و مچ بندهای هوشمند) در سطح جهان را به خود اختصاص دهد، اما به گفته IDC کل سال ۲۰۱۹ را با رتبه چهارم و سهم ۸٫۳ درصدی از بازار به پایان برده است. هواوی همچنین اشاره کرده که تعداد کل کاربران اپلیکیشن ویژه گجت های سلامتی Huawei Health به ۱۰۰ میلیون رسیده است.

هواوی

هواوی همچنین از آمارهای عرضه و فروش سایر محصولات خود، از جمله ساعت های هوشمند گفته است. تا ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۱ دی ۹۸) یعنی تنها ۳ ماه پس از عرضه هواوی واچ جی تی ۲ (بررسی دیجیاتو)، تعداد ۲ میلیون عدد از این ساعت هوشمند به فروش رفته است. ایربادهای هواوی فری بادز ۳ هم در یک ماه اولیه پس از عرضه، به فروش یک میلیونی دست یافته است. IDC همچنین اعلام کرده که هواوی در بازار تبلت ها در سال ۲۰۱۹ با عرضه ۱۴ میلیون دستگاه، سهم ۹٫۸ درصدی از بازار را کسب کرده و به جایگاه سوم دست یافته است.

چالش های اکوسیستم هواوی

هواوی از مدت ها پیش، از مجهز کردن تعداد زیادی از گوشی های جدید خود به سرویس های گوگل محروم شد و به همین دلیل به فکر راه اندازی راهکار جایگزین سرویس موبایل خود (HMS) افتاد. با این حال هنوز امکان عرضه سرویس های گوگل روی فروشگاه نرم افزاری «اپ گالری» هواوی وجود ندارد و چینی ها امیدوار هستند سرویس های گوگل را به پلتفرم خود اضافه کنند. سرویس موبایل هواوی که اولین بار در اوایل سال ۱۳۹۷ معرفی شد، حالا با ۶۰۰ میلیون کاربر روی دستگاه های تولید شده توسط این شرکت، ماهانه ۴۰۰ میلیون کاربر دارد.

هواوی

هواوی همچنین برای جذب توسعه دهندگان بیشتر به سوی پلتفرم اختصاصی خود تلاش می کند و حتی در اواسط اسفند ماه سال گذشته از پرداخت ۱۰۰ درصد درآمد اپ گالری به توسعه دهندگان به مدت ۲ سال گفت.

در ۲۵ دی سال ۱۳۹۸، نسخه ۴٫۰ سرویس HMS Core هواوی عرضه شد. HMD Core امکان استفاده از خدمات متنوع برای توسعه دهندگان سراسر جهان را فراهم می کند تا اپلیکیشن های خود را برای سرویس موبایل هواوی توسعه دهند. این شرکت تاکنون موفق شده ۱٫۳ میلیون توسعه دهنده را جذب و بیش از ۵۵ هزار اپلیکیشن را با سرویس HMS Core مرتبط کند.

کمپانی ساکن چین مدت ها است که در زمینه تجهیزات خانه هوشمند هم فعالیت می کند و به این منظور پلتفرم HiLink را توسعه داده است. این شرکت با بیش از ۲۶۰ برند حوزه محصولات اینترنت اشیا در همکاری است و می تواند از طریق آنها به بیش از ۵۰ میلیون کاربر و ۱۴۰ میلیون دستگاه، خدمات ارائه دهد.

هواوی

هواوی از سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴ میلیارد دلار در زمینه تحقیق تکنولوژی ۵G هزینه کرده است و تا اول اسفند ماه سال قبل ۹۱ قرارداد تجاری در این حوزه را با ۴۷ اپراتور در اروپا، ۲۷ اپراتور در آسیا و ۱۷ اپراتور در مناطق دیگر منعقد کرده است.

جایگاه برند هواوی در جهان

Brand Finance که به رتبه بندی با ارزش ترین برندها می پردازد، در ابتدای سال ۲۰۲۰ هواوی را در با ۲ پله صعود، در رتبه دهم ۵۰۰ شرکت با ارزش جهان در سال ۲۰۲۰ قرار داده است. این کمپانی همچنین در بین لیست با ارزش ترین برندهای سال ۲۰۱۹ در رتبه ۹۷ قرار دارد و تنها برند چینی به حساب می آید که در این لیست به چشم می خورد. در لیست فرچون ۵۰۰ که در ماه جولای ۲۰۱۹ منتشر شده نیز هواوی جای گرفته و با ۱۱ پله صعود نسبت به سال ۲۰۱۸، در جایگاه ۶۱ ایستاده است.

تحقیق و توسعه

هواوی می گوید ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد سالانه خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهد و در یک دوره ۱۰ ساله در حدود ۷۳ میلیارد دلار را به این بخش تخصیص داده است. این کمپانی در حال حاضر ۱۹۴ هزار کارمند دارد که بیش از ۹۶ هزار نفر از آنها در بخش تحقیق و توسعه مشغول به فعالیت هستند.

بنا بر گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال ۲۰۱۸، هواوی با درخواست ثبت ۵۴۰۵ پتنت، رتبه اول را در بین تمامی سازمان ها در سطح جهان به خود اختصاص داده بود و در این سال موفق به ثبت بیش از ۸۷ هزار پتنت شده است. همچنین از سال ۲۰۱۵ واگذاری حق استفاده از پتنت ها بیش از ۱٫۴ میلیارد دلار را به جیب این کمپانی واریز کرده است.

سرمایه گذاری در بخش شبکه های مخابراتی ۵G بخش دیگری است که هواوی بر آن تاکید فراوانی داد. در زمینه گوشی ها باید به سری میت ۳۰ در کنار هواوی پی ۴۰ اشاره کرده که از چیپست کرین ۹۹۰ بهره می برند که اولین سیستم بر چیپ ۵G جهان به شمار می آید.