مدیرعامل اسنپ احتمال تغییر ماهیت این تاکسی‌ اینترنتی را مطرح کرد

کمیسیون زیربنایی هیات دولت فردا (۱۵ اردیبهشت) در جلسه‌ای می‌خواهد در خصوص اصلاح لایحه‌ قانون توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی تصمیم‌گیری کند. یکی از اصلاحات این لایحه لغو قانون نظام صنفی برای تاکسی‌های اینترنتی و الزام آنها به دریافت مجوز از شهرداری‌هاست؛ اتفاقی که به گفته مدیرعامل اسنپ، می‌تواند ماهیت کلی کسب‌وکارهای حوزه حمل‌ونقل را دگرگون کند یا در مرحله بعدی باعث توقف فعالیت و تعطیلی آنها شود.

ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ در گفتگو با دیجیاتو از اقدامات پنهانی وزارت کشور به عنوان متولی شهرداری‌ها پرده برمی‌دارد و می‌گوید:

«وزارت کشور سعی می‌کند به صورت پنهانی لایحه مورد نظرش را به تصویب برساند. به این مفهوم که تاکسی‌های اینترنتی را مجبور به دریافت مجوز از شهرداری‌ها کند. بارها اعلام کرده‌ایم که این موضوع به معنای اتمام فعالیت ما خواهد بود؛ چراکه برای کسب‌وکار ما سنگین و گران تمام خواهد شد. وزارت کشور قصد دارد ابزارهای نظارت سنتی را در پلتفرم‌های نوین اجرایی کند. وقتی ما از شهرداری‌ها مجوز بگیریم، قیمت‌گذاری باید بر اساس مصوبه شورای شهر باشد و از وضعیت قیمت‌گذاری پویایی که داریم، خارج خواهیم شد. از سوی دیگر می‌خواهند بر تعداد خودروهایی که در سامانه خودمان داریم محدودیت قرار دهند در صورتی که ما بر اساس عرضه و تقاضا و نیاز بازار جذب خودرو داریم. پس این قوانین و مقررات دست‌وپاگیر که مختص تاکسی‌های سنتی است، می‌تواند باعث از بین رفتن کسب‌وکار ما شود.»

او در پاسخ به این سوال که اسنپ و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه در برابر این تصمیم چه کارهایی انجام داده‌اند، گفت: «سعی کرده‌ایم به کسانی که در این کمیسیون تصمیم‌گیرنده هستند، خطرات را اطلاع‌رسانی کنیم. با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتگو کرده‌ایم. از طرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز در جریان تبعات این تصمیم قرار داده‌ایم. اکنون صرفاً می‌توانیم امیدوار باشیم که تصمیم درستی اتخاذ کنند.»

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تاکسی‌های اینترنتی، نظارت شهرداری‌ها را بر عملکرد خود پذیرفته بودند. اما در این میان دستورالعمل نظارتی شهرداری بر تاکسی‌های آنلاین بیشتر از دو سال‌ است که در انتظار تصویب توسط وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی است. مدیرعامل اسنپ در پاسخ به این سوال که آیا اساساً وزارت کشور به دنبال تصویب دستورالعمل است یا خیر، می‌گوید:

«جلسات متعددی درباره دستورالعمل نظارتی داشته‌ایم و اتفاقاً خیلی هم خوب پیش رفته‌اند. آخرین جلسه ما هم شنبه گذشته بود. جای تاسف است که وقتی می‌توان همین دستورالعمل را به نتیجه رساند و طبق نظر هیات وزیران عمل کرد، وزارت کشور اصرار داشته باشد تا لایحه مورد نظر خودش را از طریق دیگری جلو ببرد. اینجا صرفاً بحث اسنپ نیست. تاکسی‌های اینترنتی بالغ بر ۲ میلیون راننده دارند. این موضوع عملاً باعث از بین رفتن این کسب‌وکارهاست.»

مدیرعامل اسنپ درباره تغییراتی که وزارت کشور و شهرداری با دادن مجوز به دنبال آنها هستند، می‌گوید که آنها می‌خواهند ذات کسب‌وکار تاکسی‌های آنلاین را تغییر دهند. به گفته علاقبند، یکی از این موارد مربوط به شرایط خاص آب‌وهوایی مانند هوای بارانی یا برفی است که در چنین بازه‌هایی، تاکسی‌های آنلاین اجازه تغییر قیمت خود را نخواهند داشت. همین شرایط باعث می‌شود تا رانندگان، سفر را با قیمت‌های کم قبول نکنند و در واقع مردم برای استفاده از اسنپ ناتوان باشند. مدیرعامل اسنپ همچنین موضوع ایجاد محدودیت در جذب راننده یا استفاده از نوع خاصی خودرو را مطرح می‌کند و می‌گوید که تمام این اتفاقات در صورت لزوم دریافت مجوز از شهرداری، باعث می‌شود تا این کسب‌وکار به شکل کلی تغییر کند و به همین دلیل نیز احتمال تعطیلی آن وجود دارد.

ژوبین علاقبند راه‌حل نهایی را در تدوین دستورالعمل برای ادامه فعالیت اسنپ به شکل پویا و موثر می‌داند. او در همین رابطه می‌گوید: «ما نه مخالف نظارت شهرداری و نه مخالف برنامه ریزی شهری هستیم. چیزی که مخالفش هستیم، عوض شدن کسب‌وکار ماست. اگر دستورالعمل نظارتی تصویب شود، نظر دو طرف تامین شده است و مناسب‌تر است که وزارت کشور هم دستورالعمل نظارتی را مبنای کار قرار دهد. در حالی که وزارت کشور می‌‌خواهد به تاکسی‌های آنلاین مجوز بدهد و سپس به زور شرایط خودش را به آنها تحمیل کند.»

لینک منبع اصلی