فولکس واگن بیتل دیگر تولید نمی شود؛ افسانه ای که به انتهای خط رسید

پس از هشت دهه تولید، کمپانی فولکس واگن سرانجام به حیات بیتل – مدلی که در ایران بیشتر با نام قورباغه ای معروف است – در کارخانه خود واقع در شهر پوئبلای مکزیک (Puebla) خاتمه داد.

این خودروی اقتصادی در سه نسلی که به بازار عرضه شد، با وجود افت محبوبیت در سال های گذشته موفقیت های زیادی را نصیب ژرمن ها کرد. نسل اول بیتل که در سال ۱۹۳۸ متولد شد، با فروش بیش از ۲۱٫۵ میلیون دستگاه، رکورددار خودرویی است که بدون تغییر در پلتفرم برای طولانی ترین مدت ممکن روی خطوط تولید باقی مانده است.

فولکس واگن بیتل

نسل دوم بیتل با پیشوند New در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و تا سال ۲۰۱۰ فولکس واگن توانست ۱٫۲ میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند. دلیل استفاده از پیشوند New این بود که نسل اول بیتل به طور همزمان در مکزیک تولید می شد.

2002_Volkswagen_New_Beetle

فولکس واگن در سال ۲۰۱۱ نسل سوم بیتل را عرضه کرد، با وجود پیشینه درخشان اما این نسل نتوانست مثل اجداد خود موفق ظاهر شود و تنها ۵۰۰ هزار دستگاه از آن در این مدت به فروش رسید.

در بیانیه ای که منتشر شده، Scott Keogh  مدیرعامل فولکس واگن در آمریکا گفته:

تصور اینکه فولکس واگن بدون بیتل کجا خواهد بود، غیر ممکن است. با اینکه وقت وداع با بیتل رسیده، اما نقش آن در تکامل برند ما برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند.

vw-beetle-final-third-generation-2- (4)

آخرین بیتلی که از خط تولید پوئبلا خارج شد، به رنگ آبی برگرفته از جین (Denim Blue) بوده و راهی موزه فولکس واگن واقع در همین شهر می شود. پیش از این مدل، دو دستگاه دیگر از نسخه Kings Red برای نگهداری در مجموعه اتومبیل های تاریخی فولکس واگن در آمریکا تولید شده بود.

vw-beetle-final-third-generation-2- (3)

ژرمن ها فعلا برنامه ای برای معرفی جایگزین بیتل ندارند، به همین جهت با خداحافظی بیتل از پوئبلا، این کارخانه برای تولید یک کراس اوور جدید که مخصوص بازار آمریکای شمالی است، انجام وظیفه خواهد کرد. این خودرو در رده ای پایین تر از تیگوان قرار گرفته و احتمالا تارِک (Tarek) نام خواهد داشت.

vw-beetle-final-third-generation-2- (9)

آنطور که اعلام شده ۶۵ مدل پایانی بیتل به منظور تست فروش آنلاین، از طریق آمازون به فروش خواهند رسید

گفتنی است فولکس واگن قصد دارد در سال ۲۰۲۲ کانسپت I.D. Buzz را وارد فاز تولید کند. از آنجایی که این خودرو به لحاظ طراحی ظاهری ریشه در ون قدیمی و معروف تایپ ۲ (میکروباس) دارد، دور از انتظار نیست که در سال های آینده مدلی برگرفته از اتاق بیتل نیز با پیشرانه الکتریکی توسعه یابد.

لینک منبع اصلی