فراری های ۴ سیلندر با توربوشارژر الکتریکی؛ سنت شکنی یا عقب گرد؟

آیا فراری با استفاده از یک موتور بسیار پیشرفته دنبال بازگشت به آینده است؟ به تازگی فراری پتنت یک موتور ۴ سیلندر هیبریدی مجهز به توربوشارژر الکتریکی را ثبت کرده است.

پتنت

خبرگزاری AutoGide این خبر را رسانه ای کرده و خبر از ثبت یک پتنت جدید توسط فراری در سازمان ثبت پتنت های اروپا را داده است. در اطلاعات منتشر شده یک سوپاپ پروانه ای در خروجی اگزوز موتور به چشم می خورد که این بار وظیفه این سوپاپ شارژ ژنراتور الکتریکی است. وظیفه اصلی این ژنراتور ذخیره سازی انرژی الکتریکی خواهد بود.

این انرژی ذخیره شده می تواند توسط موتور الکتریکی برای نیرو رساندن به چرخ ها استفاده شود. همچنین این سیستم می تواند هوای بیشتری برای موتور خودرو فراهم کند.

در ادامه این پتنت ذکر شده است که این سوپاپ پروانه ای چگونه می تواند به بهتر شدن صدای خروجی اگزوز کمک کند. با بالا رفتن دور این سوپاپ پروانه ای صدای بلندتری از اگزوز خارج خواهد شد و در دورهای پایین تر نیز پره مذکور توانایی تولید صدای باریتو(صدایی بین صدای بم و زیر) را دارد.

دیگر دلیلی که ما را به این خبر جذب می کند طرح شماتیک کلی این پتنت هست که جزئی جدایی ناپذیر در پتنت های صنعتی به شمار می رود و فراری در این پتنت طرح یک موتور ۴ سیلندر را به نمایش گذاشته است.

این طرح ممکن است خبر استفاده از موتور ۴ سیلندر در محصولات فراری در آینده نزدیک را بدهد. گرچه می توان این احتمال را نیز در نظر گرفت که فراری تنها برای ثبت پتنت از طرح موتور ۴ سیلندر استفاده کرده است.

در حال حاضر نمی توان هیچ اظهار نظر قطعی در خصوص آینده این موتور جدید کرد. آیا این موتور در مدل وعده داده شده که به نوعی نسل جدید دینو افسانه ای است استفاده خواهد شد؟ یا این که فراری مشغول مهندسی موتور جدید برای برندهای دیگر گروه فیات کرایسلر به عنوان شرکت مادر کمپانی های آلفارومئو و مازراتی است؟ کاری که پیش از این فراری به دفعات آن را انجام داده است.

اگر این موتور بر روی خط تولید قرار بگیرد اولین موتور ۴ سیلندر تاریخ فراری نخواهد بود زیرا پیش از این و در دهه ۵۰ میلادی فراری از موتورهای ۴ سیلندر در مدل های مسابقه ای خود استفاده می کرده است.

لینک منبع اصلی