سوال یک میلیون دلاری؛ خودروهای الکتریکی چقدر سبز هستند؟

روز گذشته بود که خبری در رابطه با آلایندگی بیشتر خودروهای تسلا در مقایسه با نسخه های دیزلی مرسدس بنز منتشر شد، این خبر ابهاماتی را به همراه داشت و در همین رابطه تصمیم گرفتیم تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم. برای تولید جریان برق، شما باید سوخت های فسیلی بسوزانید که مشخصا CO2 و دیگر گازهای سمی تولید خواهد شد به همین دلیل نمی توان از منبع انرژی خودروهای الکتریکی صرف نظر کرد. اما به طور معمول نیروگاه ها کار آمدتر از موتورهای احتراق داخلی خودروها هستند و راندمان بالاتری دارند. در نتیجه اگر شما برق مورد نیاز خودروی الکتریکی خود را از شبکه تامین کنید، خودروی الکتریکی شما به خودی خود مسئول نیمی از گازهای CO2 تولیدی در هر مایل طی مسافت خواهد بود. این رقم حتی از یک خودروی بنزین سوز و یا دیزلی اقتصادی نیز کمتر است. همچنین برای استخراج و پالایش نفت نیز باید سهمی در تولید گازهای سمی در نظر گرفت.

jaguar-i-pace

به طور مثال در کشور صنعتی و پیشرفته ای همچون انگلستان در زمستان برای تولید برق از سوخت های فسیلی استفاده می شود. اما در تابستان تمام جریان برق مورد نیاز از انرژی های تجدید پذیر که شامل انرژی هسته ای می شود گرفته خواهد شد. گرچه در نتیجه دفع زباله های هسته ای و استخراج آن نیز مقداری کربن در طبیعت آزاد خواهد شد.

اما با احتساب تمامی این موارد، حتی اگر تمامی الکتریسیته مورد نیاز خودروهای الکتریکی از منابع سوخت فسیلی تامین شود، باز هم آلایندگی خودروهای برقی کمتر از خودروهای احتراق داخلی خواهد بود.

در حال حاضر تولید جریان برق به سرعت در حال حرکت به سوی انرژی های تجدید پذیر است و با خرید هر دستگاه خودروی الکتریکی به مرور زمان، مقدار تولید CO2 تولیدی در هر کیلومتر کمتر و کمتر خواهد شد.

خودروی الکتریکی

در یکی از تازه ترین مطالعاتی که توسط ICTT (مرکزی که دیزل گیت فولکس واگن را کشف و افشا کرد) برای تولید هر دستگاه خودروی الکتریکی در حدود سه بار کمتر به نسبت یک خودروی پیستونی کربن تولید خواهد شد.

اما یکی از اصلی ترین مسائل تولید باتری های مورد نیاز خودروهای الکتریکی است که به خودی خود دو برابر بیشتر از باتری یک خودروی پیستونی کربن در طبیعت آزاد می کند.

این میزان انرژی برای استخراج از معادن لیتیوم و در نهایت تولید در کارخانه های باتری سازی چینی صرف خواهد شد.

سپس در طول عمر یک خودرو الکتریکی نیاز به تعویض باتری ها خواهد بود. اما این اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۵ است و ما می دانیم که باتری های امروزی، بیشتر از پیش بینی ها عمر می کنند و پس از استفاده از عمر مفید می توان آن ها را بازیافت و یا به عنوان منبع تغذیه انرژی استفاده کرد.

طبق تحقیقات موسسه ICTT، مقدار گاز CO2 تولیدی توسط یک خودروی الکتریکی از جمله استخراج معادن و تولید برق مورد نیاز برای به حرکت در آوردن آن در حدود نصف یک خودروی معمولی است. اما باید به سوی دیگر ماجرا نیز توجه کرد. اکثر فلزات و مواد معدنی مورد نیاز باتری ها از کشورهایی استخراج می شوند که بد رفتاری با کارگران و نشت آلودگی های سمی را در کارنامه خود دارند.

در این رابطه می توانید مقاله: از معادن پرخطر کنگو تا موبایل ها و لپ تاپ ها؛ نگاهی به تجارت خونین کبالت در دنیا، را مطالعه فرمایید.

البته باید گفت که این روزها بسیاری از کارخانه های تولید خودرو در اروپا و ژاپن به انرژی پاک دسترسی دارند و به طور دائمی به کارگران خود سرویس می دهند، اما این مسئله در عموم کشورهای آفریقایی و جهان سوم رعایت نمی شود.

بخش بزرگی از صنعت تولید باتری از نظرها پنهان است و ما اطلاعات بسیار کمی از آن داریم. به همین دلیل مشتریان خودروهای الکتریکی باید شرکت های خودروسازی را مجبور به رعایت شفافیت و تنظیم مقررات سخت تر در تولید و تامین سلول های باتری مورد نیاز خود کنند.

این مسئله می تواند با آغاز استفاده گسترده چین از انرژی  های تجدید پذیر همچون سلول های خورشیدی صورت بگیرد. به طور مثال شرکت گیگافکتوری تسلا به طور کامل از برق تجدید پذیر استفاده می کند.

بنابراین می توان گفت که در شرایط فعلی نتیجه مطالعات در مورد میزان سبز بودن خودروهای برقی تا حدی محل مناقشه است، اما در مجموع فارغ از مسئله باتری، موضوع حیاتی تر می تواند طریقه تولید انرژی برقی مورد نیاز خودروهای الکتریکی باشد که در برخی از کشورهای پیشرفته به صورت دوستدار محیط زیست تولید می شود و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، همچنان با استفاده از زغال سنگ و …انجام می شود که نمی تواند پاک تر از سوزاندن بنزین تلقی شود.

لینک منبع اصلی