سهم سرویس‌های استریم موسیقی در سال ۲۰۱۹؛ اسپاتیفای در صدر

در آماری جدید، سهم سرویس‌های استریم موسیقی در سال ۲۰۱۹ مشخص شد. اسپاتیفای با سهم ۳۵ درصدی در صدر این لیست قرار گرفته و اپل مقام دوم را کسب کرده است.

آمار منتشر شده از سوی Counterpoint Research نشان می‌دهد تعداد مشترکین سرویس‌های استریم موسیقی در سال گذشته با رشد ۳۲ درصدی، به ۳۵۸ میلیون کاربر رسیده است. اسپاتیفای توانسته ۳۱ درصد از درآمد کل این صنعت را به خود اختصاص دهد و با سهم ۳۵ درصدی در بخش مشترکین پولی، محبوب‌ترین سرویس استریم موسیقی در سال ۲۰۱۹ شود.

در مقام دوم اپل موزیک قرار گرفته. این سرویس در بخش درآمد توانسته سهمی ۲۴ درصدی داشته باشد و ۱۹ درصد از کل مشترکین پولی را به خود اختصاص دهد. تعداد مشترکین اپل موزیک در مقایسه با سال ۲۰۱۸، رشدی ۳۶ درصدی را تجربه کرده است.

آمازون موزیک، Tencent Music و یوتیوب موزیک به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار گرفته‌اند و از اسپاتیفای و اپل موزیک شکست خورده‌اند. Counterpoint Research در گزارش خود اعلام کرده:

«اسپاتیفای با کمک فعالیت‌های تبلیغاتی مانند اشتراک پریمیوم رایگان به مدت سه ماه، کاهش قیمت، کمپین‌های سفارشی و تمرکز روی محتوای انحصاری، همچنان در مقام اول قرار گرفته. غول‌های حوزه فناوری مانند آمازون، اپل و گوگل که به تازگی روی استریم موسیقی تمرکز کرده‌اند، سرمایه کافی برای رقابت در این حوزه دارند و می‌توانند اسپاتیفای را وارد یک رقابت سخت کنند.اپل موزیک اپلیکیشن خود را با ویژگی‌هایی حالت شب بهبود داده است. آمازون قصد دارد با استفاده از آهنگ‌های با کدک صوتی بی‌اتلاف آزاد (FLAC) با سرویس‌هایی مانند تیدال رقابت کند.»

بیش از ۸۰ درصد درآمد سرویس‌های استریم موسیقی در سال ۲۰۱۹ مربوط به مشترکین پولی بوده و سایر درآمد را تبلیغات و همکاری با برندهای دیگر تشکیل داده‌اند. Counterpoint Research پیش‌بینی کرده تعداد کاربران سرویس‌های استریم موسیقی با رشد ۲۵ درصدی، تا پایان سال جاری میلادی به ۴۵۰ میلیون می‌رسد.

اپل آخرین بار در خرداد ۹۸ تعداد کاربران اپل موزیک را اعلام کرد. سرویس استریم موسیقی اپل در آن زمان، ۶۰ میلیون کاربر پولی داشت. اگرچه اپل آمار رسمی برای امسال منتشر نکرده، اما انتظار می‌رود تعداد کاربران سرویس استریم موسیقی آن با افزایش روبه‌رو شده باشد.