سریع ترین و قدرتمندترین BMW تاریخ معرفی شد؛ اولین تصاویر و اطلاعات رسمی از بی ام و M8

بی ام و بالاخره از قدرتمندترین و سریع ترین محصول دو درب خود یعنی بی ام و M8 (یا در واقع مدل M سری ۸) را رونمایی کرد. همین چندماه پیش بود که عکس های جاسوسی از نمای جلو و پشت این خودرو منتشر شده بود که بسیاری از افراد انتشار این عکس ها را یک حربه تبلیغاتی از سمت خود شرکت ها می دانند.

در هر صورت بی ام و M8 را در ۴ نسخه متفاوت(M8 کوپه/کانورتیبل و M8 Competiton کوپه/کانورتیبل) عرضه می کند. به طور سنتی بالاترین رده محصولات بی ام و را مدل های M تشکیل می دهند و  برخلاف مدل M850i که تنها از پکیج های بخش M بهره می برد. M8 به طور اختصاصی توسط M Power توسعه داده شده است. M8 از همان موتور استفاده شده در ابر سدان بی ام و یعنی M5 نیرو می گیرد و M Power به مدت  24 ماه بر روی توسعه شاسی و دیگر بخش های آن در پیست نوربرگ رینگ زمان گذاشته است.

بی ام و M8

موتور V-8 دو توربوشارژر با کد S63B44T4 به حجم دقیق ۴۳۹۵ سی سی توانایی تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ rpm و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور در بازه دور موتور ۱۸۰۰ تا ۵۷۰۰ rpm در نسخه معمولی M8  دارد. همین موتور با ارتقا اختصاصی M در نسخه Competiton حداکثر قدرتی برابر با ۶۱۷ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ rpm و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور در بازه ۱۸۰۰ تا ۵۸۶۰ rpm را دارد که سریع ترین نسخه M8 نیز به شمار می رود.

این کوپه آتشین برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۳٫۲ ثانیه زمان نیاز دارد و مدل کانورتیبل Competiton نیز تنها ۰٫۱ ثانیه کندتر از مدل کوپه خواهد بود نسخه های معمولی نیز به ترتیب ۰٫۱ ثانیه کندتر هستند.

بی ام و از منیفولد اگزوز ضربدری استفاده کرده تا میزان مسافتی که گازهای داغ خروجی برای رسیدن به پره توربوشارژر طی می کند را کاهش دهد این مسئله باعث کاهش تاخیر (لگ) توربوشارژرهای قرار گرفته در بین بلوک سیلندرها می شود.

سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز در فشار بسیار بالای ۳۵۰ بار سوخت را به محفظه احتراق تزریق می کنند. این قوای محرکه از دو سیستم خنک کاری مجزا بهره می برد. یک سیستم خنک کاری برای اینترکولر و دیگری برای موتور و توربوشارژرها در نظر گرفته شده است.

جعبه دنده ۸ سرعته استپ ترونیک نیز نیرو را توسط سیستم xDrive  M با دیفرانسیل فعال M به هر چهارچرخ ارسال می کند که توسط یک دسته دنده با طراحی جدید و یا با پدال های پشت فرمان می توان در هر دو حالت اتوماتیک و دستی آن را تنظیم کرد.

وزن مدل کوپه با تمامی مایعات و تجهیزات معادل ۱۹۴۸ کیلوگرم و وزن مدل کانورتیبل نیز برابر با ۲۰۶۸ کیلوگرم است. حداکثر سرعت خودرو به صورت الکترونیکی بر روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است که با انتخاب بسته M به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می کند.

مهم ترین تغییرات ظاهری را نیز باید سپرجلوی جدید، جلو پنجره M نشان و خروجی هوای دو طرف گلگیر، سقف فیبرکربنی در مدل کوپه، رینگ ۲۰ اینچی M-Sport، آینه ها با طراحی اختصاصی M-sport، اسپویلر فیبرکربنی، سپر عقب با طراحی جدید به همراه دیفیوزر پهن تر و چهار خروجی اگزوز گرد شکل و… قلمداد کرد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۸۶۷، ۱۹۰۷، ۱۳۶۲ میلی متر است که در حدود ۳۶ میلی متر طول کمتر، ۸ میلی متر پهنای بیشتر و ۱۲ میلی متر ارتفاع کمتری به نسبت آخرین کوپه سایز بزرگ بی ام و یعنی M6 دارد. همچنین پلت فرم جدید سری ۸ فاصله بین دو محور  برابر ۲۸۲۷ میلی متر دارد که ۲۴ میلی متر به نسبت نسل آخر سری ۶ کوتاه تر است.

در داخل اتاق نیز M8 به فرمان اختصاصی M، پدال های با پوشش استیل، صندلی های M و پشت آمپری اختصاصی M بعلاوه دسته دنده M نشان مجهز شده است.

سیستم چهارچرخ متحرک نیز از مدل M5 به عاریت گرفته شده است که انتخاب ارسال قدرت موتور به صورت ۴WD و ۴WD Sport را دارد. همچنین با خاموش کردن سیستم کنترل ثبات دینامیکی (DSC) می توان ۱۰۰ درصد نیروی موتور را تنها به چرخ های عقب ارسال کرد. فرمان خودرو نیز از نوع الکترونیکی است که تنظیمات جدیدی برای هماهنگی با تغییرات ایجاد شده در بخش قوای محرکه و شاسی خودرو دریافت کرده است که البته قابلیت چرخش چرخ های عقب که پیش از این در مدل M850i استفاده شده بود از آن حذف شده است.

سیستم تعلیق در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از نوع ۵ اتصاله با قابلیت تنظیم فنرهای الکترومغناطیسی تحت سه حالت کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس است.

ترمزها نیز به طور استاندارد از نوع سوارخ شده فلزی به ابعاد ۳۹۵ میلی متر در جلو و ۳۸۰ میلی متر در عقب است. ترمز جلو دارای کلیپر ۶ پیستونه و ترمز عقب دارای کلیپر تک پیستونه است. بی ام و از سیستم جدید ترمز الکتریکی در این مدل استفاده کرده که قابلیت تنظیم در دو حالت مختلف را فراهم می کند.

همچنین امکان انتخاب ترمزهای گران قیمت کربن سرامیکی M که ابعادی برابر با ۴۰۰ میلی متر در جلو ۳۸۰ میلی متر در عقب دارند نیز فراهم است. مدل کوپه به ترتیب در نسخه عادی و Competiton قیمت پایه برابر با ۱۳۳ و ۱۴۶ هزار دلار دارند. مدل کانورتیبل نیز به همین ترتیب ۱۴۲٫۵۰۰ و ۱۵۵٫۵۰۰ هزار دلار قیمت گذاری شده اند. اولین نمایش عمومی از این کوپه آتشین در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ خواهد بود.

تفاوت های دیگر نسخه Competition به نسبت نسخه عادی علاوه بر موارد گفته شده به شرح زیر است:

رینگ ۲۰ اینچی طرح ستاره ای دو رنگ

سیستم اگزوز اسپرت M

کمربند صندلی M

تنظیم حالت مسابقه ای M

لینک منبع اصلی