سرویس الوپست چگونه تبدیل به بزرگ‌ترین همکاری دولت با استارتاپ‌های ایرانی شد

در روز جهانی پست تحول بزرگی در سرویس پست کشور آغاز به کار کرده که بالاخره می‌تواند رویای واقعی پست رنگ واقعیت ببخشد. بعد از اینکه شرکت ملی پست بارها و از طریق اپلیکیشن‌های مختلف سعی کرد تا بتواند همپای برخی رقبای بخش خصوصی، سرویس پست درب به درب را راه اندازی کند، این اتفاق بالاخره با کمک ناوگان سفیران الوپیک رخ داده و در آخرین نسخه الوپیک می‌توان به این قابلیت دست پیدا کرد.

با انتخاب گزینه الوپست وارد پروسه جدیدی خواهید شد که در آن می‌توانید درخواست خود را به صورت آنی یا رزرو به برنامه بدهید. بعد از این مرحله باید اطلاعات دقیقی از آدرس گیرنده و مواردی نظیر اندازه، وزن، ارزش و حجم بسته پستی را انتخاب کنید تا با محاسبه قیمتی دقیقا برابر با نرخ رسمی پست کشور به علاوه هزینه پیک، بسته خود را بدون اتلاف وقت به دست پست برسانید.

هزینه پیکی که در این سرویس کاربر می‌پردازد معمولا رقمی کمتر از شش یا هفت هزار تومان خواهد بود که با احتساب میانگین زمان نیم ساعته درگیر شدن در دفاتر پستی برای هر کاربر، در واقع یک نوع زمان خریدن به شمار می‌رود. سفیران الوپیک نیز با رفتن به نزدیک‌ترین دفتر پستی و بدون درگیر شدن در صف باجه‌ها، بدون درنگ با دادن کد سفر به مامور پست، بسته را به چرخه پستی هدایت می‌کنند. کاربر نیز می‌تواند بسته خود را به صورت آنلاین رصد کند و مطمئن باشد که بسته به دست گیرنده می‌رسد.

نکته جالب اینجاست که سرویس الوپست بصورت بیست و چهارساعته است و کاربر الزامی ندارد سر زدن به پست را فقط به ساعات اداری موکول کند.

(زیرنویس عکس) شاید در نگاه اول کاربری که عادت کرده خیلی زود با اپلیکیشن‌های حمل و نقل هوشمند کار کند، وارد کردن این اطلاعات وقت‌گیر به نظر برسد اما باید خاطرتان باشد که ورود این اطلاعات به نفع‌ بهتر و زودتر رسیدن بسته پستی خواهد بود.

اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید دارد که دولت باید چابک‌تر باشد و حالا با وجود تحریم‌ها و سایه سنگین آنها روی اکوسیستم استارتاپی، همکاری یک شرکت  صدساله و سنتی با استارتاپی مدرن چند ساله از آن دسته همکاری‌هایی است که به ندرت در اقتصاد ایران دیده می‌شود. خود شرکت پست نیز از این سرویس جدید استقبال کرده و برای هرچه بهتر شدن آن تلاش می‌کند و باجه‌ای به اسم الوپست در دفاتر پستی پایتخت تعبیه شده است. تمامی سفیران و ماموران پستی نیز آموزش‌های لازم را دیده‌اند و این چرخه حالا با سرعت بهتر و بیشتری می‌چرخد.

این همکاری مابین دولتی و استارتاپی یک تزریق سرمایه‌ از سمت دولت نبوده و در واقع برای ساخت فردایی آسان‌تر برای سبک زندگی ایرانیان در دنیای شلوغ امروز است. آنطور که مدیران شرکت پست می‌گویند، این شرکت چندان سودده نیست و کمترین افزایش قیمت را در سال‌های اخیر تجربه کرده ولی حالا با فراهم کردن این بسترهای جدید می‌توان به درآمد بیشتری برای این شرکت ملی امید پیدا کرد.

در ابعاد جهانی نیز باید به چند سال پیش اشاره کرد که استارتاپ «Stuart» در فرانسه توانست به یک تفاهم با پست ملی فرانسه برسد که بعد از همکاری دوجانبه، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و در نهایت خود شرکت پست فرانسه آن را خریداری کرد.

آمارهای سرویس الوپست که به تازگی از مرحله آزمایشی خود خارج شده حکایت از آن دارد که این سرویس در هفته‌های اخیر، هر هفته رشد پنجاه درصدی به همراه داشته و بیشتر از همه نامه‌های اداری و B2B توسط سرویس الوپست جابجا شده و پس از آن کالاها و