سازمان استاندارد: زمان اجرای استاندارد ۸۵ گانه خودرو تغییر نمی کند

به گفته دست اندرکاران صنعت خودرو، با اعمال مجدد تحریم ها علیه کشورمان صنعت خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه شده و برنامه های سازمان استاندارد با وجود تلاش و اصرار زیاد برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی به حاشیه رفت.

با این حال در هفته گذشته پس از مدت ها کش و قوس، رئیس سازمان ملی استاندارد از تعویق اجرای سه مورد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر داد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از یکم دی ماه سال ۹۶ استانداردهای ۵۲گانه خودرویی پیاده و یک سال بعد نیز استانداردهای ۶۳گانه اجباری شد. در نهایت از یکم دی ماه سال جاری نیز اجرای باقی استانداردها منهای سه موردی که تعلیق شده‌اند، حالت اجبار به خود گرفت.

پیش از این معاون این سازمان اعلام کرده بود که براساس شرایط امروز کشور، امکان برآورده شدن سه استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی وجود ندارد و در شورای عالی استاندارد در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.

وحید مرندی‌مقدم این را هم گفت که «هم اکنون به‌جز سه استاندارد برای خودروهای سواری و سه استاندارد برای خودروهای تجاری، خودروسازان در سایر استانداردهای ۸۵ گانه موفق به انطباق شده و محصولاتی که توان پاس کردن آنها را نداشته باشند، از رده تولید خارج می‌شوند.»

تعلیق اجرای سه استاندارد خودرویی

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص استاندارهای ۸۵گانه خودرویی این سازمان گفت: «این طور نیست که ما برخی موارد استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی را برای همیشه حذف کرده باشیم، بلکه تصمیم گرفتیم فعلا آنها را تعلیق کنیم.»

نیره پیروزبخت با اشاره به جلسه شورای عالی استاندارد در این مورد، افزود: «در شورا تصمیم بر آن شد که اجرای سه مورد از استانداردهای ۸۵گانه را به دلیل مشکلات موجود بر سر راه تامین آنها، به حالت تعلیق در بیاوریم. برای اجرای این سه مورد استاندارد، نیاز به قطعاتی هست که فعلا نه امکان تولید داخل آنها وجود دارد و نه می‌توان وارد کرد.»

پیروزبخت اما درباره استانداردهایی که تعلیق شده‌اند، گفت: «سه شاخص تعلیقی شامل “نشان‌دهنده تعویض دنده”، “نشانگر میزان باد لاستیک‌ها و شاخص نشان‌دهنده چراغ روشن روز (Day Light) در خودروهای سواری” و همچنین ترمز هوشمند (با قابلیت کاهش سرعت یا توقف حرکت خودرو)، می‌شوند. همچنین شاخص نشانگر میزان باد تایر در خودروهای تجاری و سنگین نیز جزو استانداردهای تعلیقی است که در شرایط کنونی امکان برآورده شدن آنها نیست.»

استانداردهای ۸۵ گانه

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: «البته در بخش سنسور ترمز هوشمند که به ایمنی عابران پیاده مربوط می‌شود، ما با مشکل خط‌کشی خیابان‌ها و جاده‌ها نیز مواجه هستیم که این موضوع باید حل شود.»

وی تاکید کرد: «معاون اول رئیس‌جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته‌اند تا به تولید قطعات مربوط به استانداردهای موردنظر ورود کنند، زیرا فعلا امکان واردات آنها وجود ندارد. در جلسه بعدی شورای عالی استاندارد، گزارشی در مورد میزان دستیابی و امکان سنجی رفع تعلیق استانداردهای موردنظر، ارائه خواهد شد تا در مورد ادامه تعلیق یا رفع آن، تصمیم‌گیری شود. این جلسه تا پیش از پایان سال جاری برگزار خواهد شد.»

زمان و دستورالعمل استاندارد های ۸۵ گانه خودرو تغییر نمی کند [به روز رسانی] – اردیبهشت ۹۹

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: «سازمان استاندارد برنامه ای برای تمدید استانداردهای ۸۵ گانه به علت شیوع کرونا نداشته و بر مبنای دستور العمل و زمان مقرر عمل خواهد کرد.»

وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: «سازمان ملی استاندارد همچنان بر مبنای استانداردهای ۸۵ گانه در نظر گرفته شده از سوی شورای عالی استاندارد برای واردات خودروها عمل خواهد کرد، اما در مورد خودروهای سواری و تجاری (اتوبوس و کامیون) داخلی در یکی دو مورد از قبل مهلت داده است.»

وی بیان کرد:‌ «اکنون خودروسازان داخلی (به ‌جز چند مورد که مشکلاتی وجود داشت) توانستند بسیاری از این استانداردها را محقق کنند که یکی از آنها ترمز هوشمند خودروهای تجاری سنگین است.»

این مقام مسئول با اشاره به تولید اتوبوس مجهز به سیستم ترمز هوشمند در داخل، گفت:‌ «از آنجایی که سیستم رادار این فناوری استفاده دوگانه داشته و از خارج از کشور وارد می‌شد، مشمول تحریم‌ها قرار گرفت؛ بنابراین باید این رادار داخلی‌سازی شود که زمان‌بر است.»

وی همچنین به امکانی در خودرو اشاره کرده و افزود: «در صورت انحراف خودرو از مسیر خط کشی شده یا حرکت به سمت دره، گاردریل و غیره، صندلی راننده شروع به لرزش می کند؛ این فناوری نیز وارداتی بوده و با مشکل تحریم مواجه شده است؛ برای تحقق موارد یاد شده و برخی دیگر از استانداردها که با همین مشکلات مواجه بودند، شورای عالی استاندارد به خودروسازان زمان داد.»

وی تاکید کرد:‌ «در سایر موارد، اما اجرای استانداردها که استانداردهای ایمنی و عملکردی خودرو است، از خودروسازان مطالبه شده و بدون هیچ اغماضی (حتی با وجود بحران کرونا) باید در زمان مقرر اجرایی شوند، به طور نمونه همانطور که وعده داده شد پراید در تیرماه (به جز سایپا ۱۵۱یا همان وانت پراید که تولید آن تا مقطعی ادامه خواهد داشت) و پژو ۴۰۵ (به جز پژو ۴۰۵ برای تاکسی گاز سوز) در مرداد ماه آینده از خط تولید خارج خواهند شد.»

مرندی مقدم توضیح داد: «اجرای استانداردهای یاد شده در خودروهای قدیمی شرکت های خودروساز دشوار است، اما خودروهای جدید این شرکت ها از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K۱۳۲ ایران خودرو و رُهام و کراس‌کانتری سایپا که بهمن ماه گذشته با حضور رئیس جمهوری در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشته شدند، مشکلی در پاس کردن این استانداردها ندارند.»

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در ادامه در خصوص اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ گفت: «نظارت بر اجرای این استاندارد بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و ربطی به سازمان ملی استاندارد نداشته و جزو استانداردهای ۸۵ گانه ایمنی و عملکردی نیست.»