راهنمای خرید پژو ۲۰۶ هاچبک و SD دست دوم + قیمت

در سال های آغازین دهه ۹۰ میلادی، پژو تصمیم به طراحی و تولید جایگزینی برای مدل مشهور ۲۰۵ گرفت. سرانجام در سال ۱۹۹۸ پژو خودرویی رویایی را به علاقه مندان معرفی کرد که از نقطه نظر ظاهری و توانمندی های فنی اصلاً دست و پا بسته نبود. به مدد چنین مواردی ۲۰۶، پرفروش ترین مدل تولید شده توسط خودروساز فرانسوی تا به امروز است.

تولید ۲۰۶ در ایران، در پاییز سال ۱۳۸۰ با تیپ ۱ آغاز شد و تا امروز، به هر زحمت و ترفندی بوده، ادامه پیدا کرده! ابتدا این هاچبک فرانسوی در ۴ تیپ در ایران تولید و عرضه می شد که در ادامه به تفاوت های آن ها خواهیم پرداخت. در سال ۱۳۸۴ ایران خودرو با همکاری پژو دست به طراحی و تولید مدلی صندوق دار از ۲۰۶ با پسوند SD ، که برگرفته از واژه Sedan است زد.

۲۰۶ به دلیل طراحی جلوتر از زمان، پس از گذشت ۲۰ سال از تولدش همچنان ظاهری قابل تحمل و شاید دلنشین دارد، اما هیچکس و هیچ چیز نمی تواند منکر سالخوردگی آن شود. با این حال تنوع مدل های هاچبک در بازار ایران کم است و هر شخصی هم توان پرداخت رقمی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای مینی کاری مثل پیکانتو یا بالای ۳۰۰ میلیون تومان برای DS3 را ندارد. به همین دلیل افرادی که خواهان هاچبکی به ظاهر غیر چینی، با قیمت غیر فضایی و امکانات نسبتاً قابل قبول هستند تنها ۲۰۶ را پیشروی خود می بینند.

در بازار ایران ۶ تیپ ۲۰۶ یافت می شوند که نامگذاری آن ها به ترتیب تیپ ۱، تیپ ۲ الی تیپ ۶ صورت پذیرفته. پس از کمتر از یک سال از عرضه تیپ ۱، تیپ ۲ جای آن را گرفت و تیپ ۴ نیز به صورت محدود در سبد محصولات موجود شد. تا پیش از سال ۱۳۸۳، تیپ های ۳ و ۵ هم به بازار آمدند. سرانجام در همین سال (۱۳۸۳) تیپ ۶ نیز به بازار ایران وارد شد و لیست تیپ های قابل عرضه کاملتر شد.

تفاوت های مابین تیپ های ۲۰۶

از نظر فنی دو نوع پیشرانه در دسترس خریداران است. اولین پیشرانه به نام TU3 که نمونه ضعیف تر محسوب می شود در تیپ های ۱ تا ۳ یافت می شود و حجمی برابر ۱۳۶۰ سی سی دارد و دارای ۴ سیلندر و ۲ سوپاپ در هر سیلندر است. گیربکس ارائه شده با این پیشرانه از نوع ۵ دنده دستی بوده و خروجی ۷۵ اسب بخاری را به محور جلو انتقال می دهد. مصرف سوخت ترکیبی مدل های مجهز به این پیشرانه ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده.

پیشرانه دیگر که با عنوان TU5 شناخته می شود ۱۵۸۷ سی سی ظرفیت و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه است. خروجی TU5 110 اسب بخار است که در تیپ های ۴ و ۶ به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و در تیپ ۵ به گیربکس ۵ سرعته دستی منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی مدل های گیربکس اتومات در حدود ۷٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در تیپ ۵ شاهد رقمی برابر با ۶٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستیم.

تیپ ۱ فاقد سیستم برق مولتی پلکس است. تفاوت دیگر آن با تیپ ۲ وجود فرمان دو شاخه و ساعت دیجیتال به جای صفحه نمایشگر تایپ A است. تیپ ۳ به طور ساده تیپ ۲ با امکانات تیپ ۵ است. تهویه هوای اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از سی دی، سیستم ترمز ضد قفل یا ABS (ترمز های عقب کاسه ای) ، پشت سری صندلی های عقب و شیشه های برقی درب های عقب و دو عدد بلندگوی اضافه کوچک روی ستون A که نقش توئیتر را ایفا می کنند.

تولید تیپ ۳ تا سال ۱۳۹۰ ادامه یافت. ۲۰۶ تیپ ۴ تنها به تعداد ۱۹۱ دستگاه در ایران عرضه شد و مخصوص جانبازان بود. تیپ ۴ بین سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ مونتاژ شد و تقریبا از هر نظر مشابه تیپ ۶ است اما تودوزی کابین و رنگ بدنه متفاوت و چند آپشن اضافه دارد. بنابراین تنها تفاوت تیپ های ۴، ۵ و ۶ به گیربکس آن ها بر می گردد و از نظر مشخصات رفاهی تفاوتی باهم ندارند. تیپ ۶ پژو ۲۰۶ بین سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ تولید شد.

بنابراین تنها دو تیپ ۲ و ۵ در حال عرضه روی خط تولید قرار دارند. مدل SD به دلیل فرم بدنه سدان دارای فضای صندوق بار حجیم تریست. صندوق عقب مدل SD حجمی معادل ۳۲۵ لیتر به کاربر اعطا می کند و در مدل هاچبک این فضا به ۲۴۵ لیتر تنزل می یابد. مدل SD همچنین در حدود ۱۶۵ کیلوگرم از مدل هاچبک ۲۰۶ سنگین تر است. امروزه تنها مدل V8 که همان تیپ ۵ بشمار می رود توسط ایران خودرو تولید می شود.

باید خاطرنشان کرد که تیپ ۲ ها در اواخر سال ۱۳۸۸ به ABS مجهز شدند و کیسه هوای راننده به صورت آپشن قابل سفارش بود اما در سال ۱۳۹۰ کیسه هوای راننده به صورت استاندارد روی تمام تیپ ۲ ها قرار گرفت. در بازه زمانی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ سیستم صوتی کاست خور به سی دی پلیر تغییر کرد و در نهایت در مدل های ۹۴ به بعد، صفحه نمایش MFD جدید با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث به امکانات ۲۰۶ اضافه شدند.

قیمت در بازار

با توجه به نوسانات شدید قیمت ها در بازار خودروی ایران قیمت ۲۰۶ نیز تغییرات زیادی به خود دیده است. در ادامه نگاهی به قیمت های تقریبی این خودرو، در ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۸ خواهیم داشت.

  • پژو ۲۰۶ تیپ ۱، مدل ۸۲، کارکرد ۲۶۰,۰۰۰ کیلومتر، نقرابی دو گلگیر تعویضی، ۳۰,۸۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۷، کارکرد صفر کیلومتر، سفید، ۷۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۴، کارکرد ۶۹,۹۰۸ کیلومتر، بادمجانی بدون رنگ، ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۷، کارکرد ۷,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ، ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۰، کارکرد ۱۵۵,۰۰۰ کیلومتر، سفید بدون رنگ، ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۸۴، کارکرد ۷۲,۰۰۰ کیلومتر، مشکی چند لکه رنگ، ۴۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۳، مدل ۸۹، کارکرد ۹۰,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ، ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۳، مدل ۸۹، کارکرد ۱۳۶,۰۰۰ کیلومتر، قهوه ای بدون رنگ با خط و خش، ۵۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۹۷، کارکرد صفر کیلومتر، سفید بدون رنگ، ۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۹۶، کارکرد ۲۰,۰۰۰ کیلومتر، سفید بدون رنگ، ۸۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۹۳، کارکرد ۴۷,۸۰۸ کیلومتر، سفید چند لکه رنگ، ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۸۶، کارکرد ۱۸۵,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ و تصادف، ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۶، مدل ۸۹، کارکرد ۱۰,۸۰۰ کیلومتر، سفید دور رنگ، ۷۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۶، مدل ۹۰، کارکرد ۴۱,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ، ۸۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۶، مدل ۸۵، کارکرد ۷۵,۰۰۰ کیلومتر، قرمز بدون رنگ، ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۹۷، کارکرد صفر کیلومتر، سفید، ۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۹۷، کارکرد ۱۴,۰۰۰ کیلومتر، سفید، ۸۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۹۱، کارکرد ۹۷,۳۵۰ کیلومتر، سفید، ۶۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۸۶، کارکرد ۱۳۰,۰۰۰ کیلومتر، نقره ای بدون رنگ، ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
نکات مثبت
  • فراوانی قطعات
  • شتابگیری و هنذلینگ مناسب
  • ظاهر جوان پسند
  • امکانات نسبتا مناسب
نکات منفی
  • فضای کم سرنشینان عقب
  • فضای کم صندوق عقب در مدل هاچبک
  • کیفیت پایین قطعات و مونتاژ
  • استهلاک بالا

لینک منبع اصلی