در فیروزه پلت بررسی شد: آیا استارت‌آپ‌های ایرانی آماده‌ ادغام و تملیک هستند؟

امروز ۱۰ مهر ماه، در رویداد فیروزه پلت پنلی با موضوع ادغام و تملیک استارت آپ‌ها برگزار شد که در آن، مشکلات و فواید چنین تصمیمی به بحث گذاشته شد.

«مهدی نایبی» مدیرعامل الوپیک در این پنل تاکید کرد که هنوز هم‌دلی واقعی در ایران یافت نمی‌شود و یک حس غروری در بین استارت آپ‌ها وجود دارد که به موجب آن نمی توان با بقیه استارت آپ‌ها برای ادغام شدن صحبت به میان آورد. به گفته او هم‌اکنون پولی در بازار وجود ندارد که او یا هر یک از دیگر مدیر عاملان استارت‌آپ‌ها با کمی ابعاد بزرگتر یک خروج موفق پیدا کنند: «الان دور دور خرید شرکت‌های کوچک است.»

ادغام و تملیک استارت آپ‌ها

نایبی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون به ادغام با اسنپ یا تپسی فکر کرده یا مذاکره‌ای در این رابطه شده است یا خیر، می‌گوید که هنوز فضا برای چنین تفکری در کشور آماده نیست.

«رضا اربابیان» مدیرعامل شیپور نیز با اشاره به اینکه «تفکر تنها یک بازیگر برای هر حوزه‌ای کافیست» یک تفکر قدیمی است، باور دارد که بحث ادغام به همین راحتی نیست و مطالعات زیادی می‌طلبد. اربابیان دیدگاه خود را در رابطه با رقیبی چون دیوار چنین بیان می‌کند: «اساسا دیدگاهم این نیست که با رقیب بزرگتر خود کاری داشته باشم و من استراتژی تیم خود را می‌چینم نه اینکه بازیگر اول حوزه را هدف قرار دهیم و به آن برسیم. در بعضی فضاها ما از دیوار جلوتریم و در بعضی فضاها، آنها از ما.»

ادغام و تملیک استارت آپ‌ها

اربابیان همچنین با اشاره به ادغام آلونک و شیپور، در این پنل گفت که آنها قصد دارند برند آلونک را به سمت استفاده مشاورین املاک ببرند و شیپور نیز به سمت کاربران نهایی پیش برود. اربابیان تاکید دارد که آنها هم‌اکنون چیزی بین ۲۰ الی ۲۵ درصد آگهی املاک دارند و شاید حضور آلونک این رقم را بیشتر نکرد اما کارها را متحول ساخته است:

«پیش از ادغام شدن با آلونک ما یک استارت آپ محصول محور بودیم و سپس با یک استارت آپ فروش محور مانند آلونک یکی شدیم. این موضوع باعث شد که اتفاق خوبی در مجموعه ما رخ دهد و بخش آگهی‌ها یک رشد نسبی پیدا کند و موفق‌تر از قبل عمل کند. هم‌اکنون با حدود هزار آژانس املاک قرار داریم و این تعداد روز به روز بیشتر هم می‌شود.»

ادغام و تملیک استارت آپ‌ها

«امیر علی مهاجر» مدیر بخش هتل‌های اسنپ تریپ نیز در این پنل گفت که آنها رتبه دومین فروش بلیت سفر را در اختیار دارند و توانستند از طریق دو همکاری قوی با اسنپ و آسان پرداخت به این رتبه دست پیدا کنند. او تاکید دارد که ادغام و تملیک روی کاغذ جذاب است و زمانی که این موضوع رنگ واقعیت به خود می‌گیرد این موضوع بسیار پیچیده می‌شود: «هر ادغامی که ایجاد می‌شود باید ارزش افزوده‌ای برای استارت آپ به همراه داشته باشد.»

مهاجر باور دارد که بازار آنها بازاری است که می‌توان در آن در فرصت کوتاه به نقطه‌های موفق آمیز رسید و تاکید می‌کند با اینکه اسنپ تریپ هنوز یک کسب و کار سودده نیست ولی از آن سو ایمان دارد که اسنپ تریپ جزو پروژه‌های بلند مدت گروه IIG خواهد بود و آینده بسیار روشنی خواهد داشت.

«سعید لطفی» مدیرعامل اسنپ فود نیز در این پنل، مدعی شد که سهمی ۹۵ درصدی از سفارش آنلاین غذا در بازار متعلق به مجموعه آنهاست. او تاکید کرد که اگر کسی تصور می‌کند این رقم بالا از طریق انحصار به دست آمده سخت در اشتباه است. ادعای او در برابر این موضوع که آنها انحصارطلب نیستند و صرفا بهترین سرویس را ارائه می‌دهند، واکنش‌های منفی از سوی نایبی و اربابیان در پی داشت ولی لطفی تاکید کرد که آنها در کارشان انحصار ندارند:

«در تهران با بیش از ۵ هزار رستوران و در کل ایران با ۱۳ هزار رستوران کار می‌کنیم. تعداد رستوران‌های موجود در تهران و ایران خیلی بیشتر از این آمار است و بقیه شرکت‌ها اگر می‌توانند با آنها همکاری کنند. ما دو نوع مشتری داریم، یکی مشتری که خرید می‌کند و آن یکی مشتری که خدمات می‌گیرد، زمانی که من بهترین خدمات را می‌دهم، مشتری تصمیم می‌گیرد با من کار کند. من سرویس خوبی می‌دهم که مشتری با من راه می‌آید و این ارزش برند من است.»

او همچنین تلفیق زودفود با بدوفود را یکی از بهترین ادغام‌ها در طول تاریخ کوتاه استارت ‌آپ‌های ایرانی می‌داند و باور دارد که تغییر نام زودفود با به اسنپ فود نیز توانست برای آنها رشد باورنکردنی به همراه داشته باشد: «می‌توانم بگویم در طی یک شب ما یک رشد دویست درصدی را به دست آوردیم.»

«نیما قاضی» هم‌بنیانگذار علی بابا نیز در این پنل با اشاره به ادغام و تملیک زورق این مساله را موشکافی کرد و توضیحاتی درباره آن ارائه داد: «در واقع ما در طی قراردادی که با سرآوا پیدا کرده بودیم مجبور بودیم که زورق را بخریم.»

قاضی می‌گوید اگر به انتخاب خود علی بابا بود آنها هیچ‌وقت زورق را نمی‌خریدند و قصد ادغام و تملیک نیز با آنها نمی‌کردند اما این موضوع را به خاطر بخشی از قرارداد با مجموعه سرآوا پذیرفتند:

«زمانی که زورق را خریدیم، برنامه‌هایی برای آن در نظر داشته باشیم که بخشی از آن نیز به طور موفق آمیز انجام شد. ما یک سری سرویس‌های پرریسک را در آزمایشگاه واقعی امتحان کردیم و پس از موفقیت آن در زورق، به صورتی رسمی آنها را در علی بابا اجرایی کردیم. اما بخش دیگری از طرح‌ها طبق برنامه پیش نرفت.»

قاضی می‌گوید امروزه سایت زورق ریدایرکت به سایت علی بابا است و تقریبا هیچ رنگ و بویی از آن برند باقی نمانده است.