تحقیقات بازار موبایل از وفاداری کاربران به سیستم عامل‌ها خبر می‌دهد

طی سه ماهه اول ۲۰۲۰ در آمریکا سهم اندروید از بازار سیستم عامل های موبایل نسبت به سال قبل ۸ درصد و در مقایسه با دو سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است.

برآوردهای موسسه تحقیقاتی CIRP نشان می دهد ۵۶ درصد از تمام گوشی های جدیدی که طی زمستان گذشته در آمریکا فعال شده اند، دارای سیستم عامل اندروید و ۴۶ درصد iOS بوده اند. این اعداد حاکی از کاهش ۸ درصدی سهم اندروید در مقایسه با سه ماهه اول ۲۰۱۹ است. سهم اندروید از بازار سیستم عامل موبایل در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۵۸ و ۶۲ درصد بود بنابراین به نظر می رسد که ۲۰۲۰ از پنج سال قبل تا کنون بهترین سال برای آیفون در آمریکا بوده است.

در سراسر دنیا اما اوضاع به گونه دیگری است و اندروید روی حدود ۸۶ درصد از گوشی های هوشمند نصب شده است. در این گزارش همچنین به دشواری جذب کاربران اندروید به iOS و همچنین بالعکس نیز اشاره شده است. به گفته CIRP در سه ماهه اول ۲۰۱۹ میزان وفاداری کاربران به سیستم عامل هایشان برای اندروید و iOS به ترتیب ۸۹ و ۹۱ درصد بوده است. این معیار جالب نشان می دهد که کاربران بیشتر برندهای سازنده گوشی را تغییر می دهد تا سیستم عامل. Mike Levin، هم‌بنیانگذار موسسه CIRP در این باره می گوید:

وفاداری کاربران به OSها در سطح بالایی باقی مانده و پایدار است. طی چهار سال گذشته حدود ۹۰ درصد از گوشی های خریداری شده کاربران از همان سیستم قبلی آنها برخوردار بوده و تلاش شرکت ها برای جذب طرفداران اکوسیستم رقیب ناکام مانده است.

دیگر نکته جالب تغییراتی است که طی نزدیک به یک دهه در این بازار روی داده است. تا سال ۲۰۰۹ سهم سیستم عامل گوگل تنها ۳.۹ درصد بود و اپل هم به ۱۴.۴ درصد اکتفا کرده بود. در واقع آن زمان هیچ یک از این دو OS یارای رقابت با سیمبین و بلک‌بری را نداشتند اما امروزه اثری از آن دو غول باقی نمانده است.