بررسی کوتاه نسل جدید ب ام و M5 کامپتیشن ؛ برتر از همیشه

ب ام و M5 کامپتیشن بازگشت امیدوار کننده‎ای را از خود به نمایش گذاشته که نشان از موفقیت بخش موتور اسپرت ب ام و در طراحی و ساخت این خودرو داشته است.

این خودرو دیگر تنها به عنوان یک مجموعه آپشن جدا به فروش نمی‎رسد، بلکه به صورت یک نسخه جداگانه در لیست فروش محصولات کمپانی باواریایی قرار گرفته است.

نسخه کامپتیشن جایگزین ام۵ استاندارد نیست بلکه در کنار آن به فروش می‎رسد. با پرداخت ۷۳۰۰ دلار بهای بیشتر، شما مقداری افزایش توان خروجی پیشرانه، تنظیمات سفت‎تر سیستم تعلیق و تزئینات ظاهری بیشتر به دست خواهید آورد.

پیشرانه V8 تویین توربوشارژ به حجم ۴٫۴ لیتر قادر به تولید ۶۱۷ اسب بخار قدرت است که ۱۷ واحد نسبت به نسخه استاندارد ب ام و M5 افزایش نشان می‌دهد.

بیشینه گشتاور پیشرانه بدون تغییر باقی مانده و معادل ۷۵۰ نیوتن متر است؛ با این تفاوت که این بیشینه گشتاور اینک در دامنه گسترده‎تری از دور‌های موتور در دسترس قرار گرفته است.از ۱۸۰۰ تا ۵۸۶۰ rpm.

این مشخصات فنی نشان می‌دهد که ب ام و M5 کامپتیشن از مرسدس E63 S قوی‌تر است اما گشتاور کمتری تولید می‌نماید.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت نسخه استاندارد ب ام و M5 برابر ۲٫۸ ثانیه است و ما انتظار داشتیم با وجود ۱۰ کیلوگرم وزن کمتر کامپتیشن حداقل یک دهم ثانیه زودتر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد اما بهترین زمانی که کامپتیشن کسب نمود، معادل ۳٫۰۰ ثانیه است.

در آزمون یک چهارم مایل، ب ام و کامپتیشن M5 با ۱۱ ثانیه و ۲۰۹ کیلومتر برساعت از خط پایان گذشت؛ رکورد ام۵ استاندارد نیز برابر ۱۰٫۹ ثانیه در سرعت ۲۰۸ بر ساعت است؛ همچنین کامپتیشن ۰٫۶ ثانیه زودتر به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت.

شکی نیست که قوای محرکه ب ام و کامپتیشن M5 برتر از نسخه استاندارد است؛ با این اوصاف می‎توان عملکرد نسبتا ضعیف‎تر آن را در شتابگیری اولیه، به تایرهای پیرلی pz4 آن نسبت داد.

به هر حال ب ام و M5 کامپتیشن  کاملا وحشیانه، سریع و چالاک احساس می‎شود. سیستم چهار چرخ محرک آن حسی اطمینان‎بخش را به انسان منتقل می‌کند که تا پیش از این هیچ یک از ام۵‌ها از آن برخوردار نبودند.

با وجود سامانه چهارچرخ محرک، شتاب‎گیری اولیه بسیار خوشایند شده و عبور از پیچ‎ها بدون هیچگونه ناله و شکایتی صورت می‌پذیرد.

مقداری وقفه در عملکرد پیشرانه در دورهای زیر ۳۰۰۰ احساس می‎شود که تنها در حالت تعویض دستی دنده‎ها می‎توان به آن پی برد اما بعد از آنکه توربوشارژرها به کار افتادند، تمایل زیادی برای چسباندن دور موتور به انتها پیدی خواهد آمد.

ب ام و M5 کامپتیشن همچنین از یک سامانه اگزوز اسپرت با قابلیت تغییر صدا برخوردار است که می‎تواند صدای خروجی از پیشرانه را با غرش بیشتر و مهیج‎تر همراه نماید.

تغییرات سیستم تعلیق منجر به نتایج مثبتی شده است؛ فنرهای ب ام و کامپتیشن M5 حدود ۱۰ درصد از ام۵ استاندارد سفت‌تر است. کمک فنرهای تطبیق‎پذیر نیز متناسب با آن تقویت شده است.

اتصالات جلوبندی نیز با انواع محکم‎تر جایگزین شده است. استفاده از میل تعادل‎های اصلاح شده و اتصالات محکم‎تر موجب شده تا بخش جلوی خودرو از ثبات بالاتری برخوردار شود.

اتصالات موتور به بدنه (دسته موتورها) نیز با انواع باکیفیت‌تر جایگزین شده‌اند. در بخش عقب خودرو نیز از میل‎ تعادل‎های سنگین‎تر استفاده شده است.

حین رانندگی با کامپتیشن، با خودرویی استوارتر از ام۵ استاندارد مواجه خواهید شد. با وجود تغییرات سیستم تعلیق، از میزان راحتی سواری در حالت کامفورت چندان کاسته نشده است اما در حالت اسپرت، به طور واضح سواری خودرو اگرچه سفت و خشک‌تر است اما باز هم بیش از اندازه آزاردهنده نیست. فرمان‌پذیری خودرو هم اندکی دقیق‌تر شده است.

شتاب جانبی ام۵ کامپتیشن برابر ۱٫۰۰ جی بوده و مسافت مورد نیاز برای توقف کامل آن از سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت معادل ۴۶٫۳ متر است.

سیستم چهار چرخ متحرک با قابلیت ارسال بیشتر نیرو به چرخ‎های عقب نیز به طور استاندارد در اینجا حضور داشته و به خوبی از عهده انجام وظایف خود بر می‎آید. عملکرد این سیستم به ویژه در حالت ۴WD Sport بسیار خوب و اطمینان بخش است.

ب ام و M5

در پایان به نظر می‌رسد که اگر چه تغییرات اعمال شده بر روی ب ام و M5 کامپتیشن نسبت به ام۵ استاندارد اندک به نظر می‎رسد اما حدس می‎زنیم که پرداخت بهای بیشتر و به دست آوردن خودرویی کامل‌تر چیزی است که مشتریان ام۵ خواهان آن باشند؛ اگر قرار است یک M5 خریداری کنیم چرا بهترین نسخه آن را صاحب نشویم؟