ارشدترین اشتباه دیجیاتو ژانر توییتری شد!

دیروز، چهارشنبه ۱۷ مهر خبری با عنوان «ارشدترین مدیر ایرانی اسنپ تریپ، از ایران می‌رود» در دیجیاتو منتشر شد که در توییتر واکنش‌های زیادی داشت. اما این اتفاق چرا و چگونه رخ داد؟

بیشتر واکنش‌ها به این خبر حول محور دو موضوع بودند: یا این مطلب تبلیغاتی بوده یا ارزش خبری نداشته است.

آیا مطلب تبلیغاتی بود؟ خیر. ما در دیجیاتو به دنبال «چهره سازی» از مدیران بخش خصوصی یا دولتی نیستیم.

آیا مطلب برای مخاطب ارزش خبری نداشت؟ شاید این مسئله تا حدی درست باشد. شاید «رفتن یک مدیر ایرانی» از «یک استارت‌آپ با سایز متوسط»، برای مخاطب فناوری که به خبرهای پررنگ سیلیکون ولی عادت کرده اهمیت چندانی نداشته باشد. واقعیت این است که اگر یک سال پیش چنین خبری به تحریریه دیجیاتو می‌رسید، منتشر نمی‌شد، مخصوصاً از این جهت که مدیرعامل اسنپ تریپ اساسا تغییر نکرده بود.

بیشتر از هر چیز، دلیل منتشر شدن این خبر در دیجیاتو، موج ایجاد شده از مهاجرت در یک سال اخیر است. اکوسیستم استارتاپی ایران، از سال ابتدای ۹۷ به سرعت شروع به از دست دادن نیروهای فنی خود کرد اما این روزها به نظر می‌رسد در حال از دست دادن مدیران خودش است. افرادی که به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند زمان خود را در نقطه دیگری از جهان صرف کنند. به نظر ما آغاز موج مهاجرت افرادی که تجربه اجرایی در استارتاپ‌ها دارند، ارزش خبری دارد.

در این میان برخی خوانندگان ما و فعالین اکوسیستم استارتاپی دقیقا همین دغدغه را درک کردند و درباره‌اش نوشتند، اما اشتباه ما در انتخاب واژه «ارشدترین»، که هدفش برای دادن تمایز بین مدیران ایرانی و خارجی اسنپ تریپ بود (باور کنید استارتاپ‌های اسنپ مدیر خیلی زیاد دارند!)، باعث شد تا سوءتفاهمی به وجود بیاید که از این بابت متاسفیم و تلاش می‌کنیم تا از تکرار چنین اشتباهاتی جلوگیری کنیم. وجود کلمه ارشدترین در این تیتر، بیشتر از هرچیز نتیجه‌ی اشتباه در روایت و دایره لغات بود اما واقعیت اینجاست که همواره تلاش می‌کنیم تا حقیقت‌های بازار فناوری ایران را منعکس کنیم.

ارشدترین، خیلی سریع در توییتر تبدیل به ژانر شد، شاید مرور کردن بعضی از بهترین‌ توییت‌ها، خالی از لطف نباشد: