اختلاف عجیب قیمت خودروهای صفر و دست دوم؛ ماحصل تسلط دلالان بر بازار خودرو

این روزها نوسانات قیمت خودرو در بازار آنچنان سریع شده است که حتی رسانه های آنلاین نیز از اطلاع رسانی درباره قیمت ها عقب می ماند. هجوم سرمایه های سرگردان به بازار خودرو و شکست تمام عیار وزارت صنعت و خودروسازان برای کنترل اوضاع، حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست. از آن بدتر اینکه راه حلی نیز برای برون رفت از این وضعیت عجیب و غریب دیده نمی شود و مشخص نیست که سرنوشت حمل و نقل در کشور به کدام سمت خواهد رفت.
خودروسازان در سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بستند و با بسیج کردن امکانات اقتصادی و سیاسی، موفق به کسب مجوز های لازم برای آزاد سازی قیمت خودرو براساس نرخ های جدید ارز نیمایی شدند، اما با توجه به اختلاف شدید بین قیمت های بازار و کارخانه و کمبود عرضه خودرو در بازار -که از کمبود قطعات ناشی از شرایط اقتصادی کشور ناشی می شود- عملا این استراتژی راه به جایی نبرد و شاهد ادامه افزایش قیمت ها در تمامی کلاس های قیمتی هستیم. البته شاید بتوان گفت که میزان افزایش قیمت در خصوص خودروهای پرتیراژ کمتر از خودروهای کم تیراژ و یا قطع تولید بوده است و از این رو تفاوت هایی نیز در بین خودروهای مختلف دیده می شود.

برای مثال در شرایطی که نوسان قیمتی پراید طی دوماه گذشته در محدوده ای ۵ میلیون تومانی قرار گرفته است. خودرویی مانند رنو ساندرو در حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است و یا حتی مزدا ۳ بدل به یکی از ناب ترین کالاها در بازار خودرو شده و ظرف ده روز گذشته افزایش قیمتی از ۳۸۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان را پشت سرگذاشته. این در شرایطی است که در بازار خودرو های خارجی و وارداتی شاهد جو روانی بسیار ناپایداری هستیم که اساسا از ممنوعیت واردات خودرو به کشور نشات می گیرد و باعث میلیاردی شدن قیمت بسیاری از خودروهای معمولی و قدیمی وارداتی شده است.

بازار خودرو

این درحالیست که قیمت برخی از خودروهای مشابه تغییرات کمتری را تجربه کرده است. برای مثال در سال ۹۶، کیا سراتو و مزدا ۳ هر دو سدان هایی با محدوده قیمتی یکصد میلیون تومان بودند، اما حالا قیمت مزدا ۳ در شرایطی از ۴۷۰ میلیون تومان فراتر رفته که به ندرت اثری از آگهی های سراتو با قیمت بیش از ۴۰۰ میلیون تومان در سایت های مخصوص خرید و فروش خودرو دیده می شود.

دلال ها بازار خودروهای صفر را قبضه کرده اند

فعالان بازار خودرو به خوبی می دانند که خرید و فروش خودروهای دست دوم با ریسک های مضاعفی از نظر احتمال کلاه برداری یا ضرر و زیان همراه است و به طور کلی پروسه فروختن یک خودرو دست دوم نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین اکثر دلالان حالا سرمایه خودرو را معطوف به خودروهای صفر کیلومتر کرده اند و این خودروها که حالا به سوژه سوداگری بدل شده اند از یک پارکینگ به پارکینگ دیگر منتقل می شوند و کمتر از همیشه برای استفاده توسط مصرف کنندگان واقعی به خیابان ها می آیند.

این امر سبب شده تا تقاضا برای خودروهای صفر کیلومتر بیش از خودروهای دست دوم باشد و به همین دلیل نیز اختلاف قیمت بسیار زیادی بین نسخه های صفر و دست دوم خودروهای کم تیراژ ایجاد شده است. برای مثال در حالی که کیا سراتو مونتاژی سایپا در نسخه های صفر کیلومتر ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. خرید نسخه های دست دوم با کارکردی کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر در محدوده ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان امکان پذیر است. مثال دیگر می تواند پژو ۲۰۰۸ باشد که حالا اعداد نجومی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را نیز در مقابل آگهی های خود می بیند، اما در همین حال، آگهی هایی نیز با قیمتی در حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلیون تومان در نسخه های صفر کیلومتر درج شده اند و در خصوص خودروهای دست دوم نیز به راحتی نمونه هایی با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان پیدا می شود.

این مسئله تنها شامل خودروهای لوکس نیست، بلکه حتی بین قیمت نسخه های صفر و دست دوم خودروی معمولی ای مانند رنو ساندرو استپ وی نیز اختلافی بیش از ۵۰ میلیون تومان به چشم می خورد.

به عبارت دیگر می توان گفت که در شرایط فعلی سوار شدن به یک خودرو صفر کیلومتر و استفاده از آن، از نظر اقتصادی به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد و ضرر و زیان سنگینی را به دنبال دارد. اما روی دیگر این سکه برای مشتریان واقعی است که نیازمند خرید خودرو هستند.

بنابراین این خریداران می توانند به جای خرید خودروهای نو و گران قیمت از دلالان به سراغ خودروهای دست دوم موجود در بازار بروند که قاعدتا با قیمت های مناسب تری عرضه می شوند و ممکن است فروشندگان منطقی تری نیز داشته باشند. مسلما در بلند مدت نیز با کاهش معاملات خودروهای صفر کیلومتر، دلالان ناچار به کاستن از قیمت های توهمی خود خواهند شد و ممکن است شاهد قیمت های متعادل تری در بازار خودرو باشیم.

لینک منبع اصلی