احتمال رشد ۳۵ درصدی قیمت لاستیک قوت گرفت

تایر از جمله کالاهایی است که به دلیل وابستگی صنعت حمل و نقل به آن از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش حیاتی دارد. یک منبع آگاه در صنعت تایر با اشاره به محاسبه دقیق کارشناسان کارخانه‌های تولیدکننده تایر در کشور گفت این صنعت برای حفظ سود ۱۷ درصدی و روشن نگه داشتن چرخ کارخانه‌ها باید بیش ‌از ۳۰ درصد به قیمت فروش محصولات خود اضافه کند.
وی با اشاره به افزایش دستمزد کارگران در سال جدید و مشکلاتی که بر سر انتقال ارز به فروشندگان خارجی مواد اولیه ایجاد شده است، افزود: متاسفانه در شرایط فعلی،‌ هزینه‌های انتقال ارز به خارج کشور با هدف خرید مواد اولیه،‌ بین ۷ تا ۱۲ درصد است که این میزان به نرخ ارز آزاد برای تولیدکنندگان تمام می‌شود.

تایرهای رادیال سواری تولید داخل با وجود تاکید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مبنی بر الزام فروشندگان به عرضه کالا با قیمت‌های مصوب دولتی، هر روز با نرخ جدید در بازار خرید و فروش می‌شوند.
به همین منظور در صورت ادامه‌دار بودن تخصیص ارز دولتی با قیمت فعلی، ‌تایرسازان باید برای حفظ شرایط حیات خود و کسب سود ۱۷ درصدی،‌سازمان  حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را برای افزایش حداقل ۳۵ درصدی قیمت لاستیک های داخلی مجاب کنند. وی زمان مشخصی را برای ارائه پیشنهاد تایرسازان برای تعیین میزان افزایش قیمت‌ها اعلام نکرد.
با افزایش زمزمه‌ها در زمینه بالا رفتن نرخ ارز دولتی و حتی توقف تخصیــص این ارز به صنعت تایر در محافل غیررسمی،‌ محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران از تمایل تایرسازان برای توقف تخصیص ارز دولتی به این صنعت خبر داد و گفت: صنعت تایر از این اتفاق استقبال می‌کند زیرا در وهله اول تبادلات ارزی با خارج کشور که درحال ‌حاضر به کندی و با مشکلات بسیار زیادی انجام می‌شــود، حل خواهد شد و علاوه‌ بر آن قیمت مصوب تایر ایرانی با قیمت‌هایی که در بازار معامله می‌شود یکسان خواهد شد.قیمت لاستیک

وی با تکذیب این احتمال که در صورت تخصیص نیافتن ارز دولتی به صنعت تایر، قیمت لاستیک برای هر دو چرخ خودرویی مثل پراید ممکن است به یک میلیون ‌تومان برسد، ادامه داد: چنین تحلیلی درست نیست و در صورت تخصیص ارز نیمایی به صنعت تایر،‌ قیمت‌های مصوب به آنچه امروز در بازار معامله می‌شود، خواهد رسید  و تنها دست واسطه‌ها و برخی عوامل سودجو از سودهای کلان حاصل از تفاوت قیمت لاستیک ها در بازار و کارخانه قطع می‌شود. همچنین با حذف ارز دولتی امکان صادرات مجدد تایر به بازارهای خارجی فراهم خواهد شد.

لینک منبع اصلی