آیا واردات خودرو و اتوبوس درون شهری دست دوم اجرایی می شود؟

در چند هفته گذشته بار دیگر موضوع قدیمی امکان سنجی واردات خودروهای دست دوم برای کنترل شرایط بازار مطرح شده است و اینبار کار به جایی رسیده که سفیر ایران در انگلیس این موضوع را شایسته بررسی می داند، اما در این سوی مرزها البته تصمیم گیرندگان تمایل چندانی برای اندیشیدن به چنین راهکارهایی نشان نمی دهند و پس از چند هفته سکوت، اینبار وزیر صنعت بود که شخصا وارد میدان شد و با تاکید بر نبود منابع ارزی کافی، چنین پیشنهادی را اساسا غیر اجرای و منتفی دانست.

این درحالیست که این روزها قیمت خودرو در بازار افزایشی غیرقابل پیش بینی را نشان می دهد و مسئولان وزارت صنعت نیز تنها راهکار را افزایش تولید می دانند، اما در عین حال به دلیل کمبود منابع ارزی و مشکلات واردات قطعات، روند تولید خودرو در کشور کُند شده و ظاهرا در حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز در کف کارخانه ها منتظر دریافت قطعات تکمیلی هستند..

خودرو دست دوم

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از عدم به روز رسانی ناوگان اتوبوس های خط واحد از سال ۱۳۸۹ تا کنون سخن می گوید. به گفته سنندجی لازم است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم وجود بودجه کافی برای خرید اتوبوس های نو و همچنین شرایط نامساعد سازندگان داخلی اتوبوس برای تحویل اتوبوس های با کیفیت و مدرن، واردات اتوبوس های دست دوم مورد توجه قرار گیرد.

او می گوید: اتوبوس‌های کارکرده در بسیاری از کشورها از لحاظ کیفیت ساخت، میزان دودزایی و سطح استاندارد تولیدی به مراتب مناسب‌تر از تعداد کثیری از اتوبوس‌های بسیار فرسوده و با اتمام عمر کاری حال حاضر ناوگان است.

سنندجی بیان داشت: همچنین عمر مفید کاری اتوبوس‌ها در کشور بر مبنای وضعیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی که عمدتاًَ از لحاظ کیفیت محصول و خدمات پس از فروش از ضعف عمده‌ای برخوردار بوده، است و در سطح انتظارات ناوگان‌های حمل و نقل عمومی نیست.

به گفته پیمان سنندجی خرید این اتوبوس ها نسبت به اتوبوس های داخلی که بر مبنای تکنولوژی قدیمی ساخته می شوند، می تواند دارای توجیه اقتصادی و محیط زیستی باشد. با این وجود اما نظر سنجی دیجیاتو نشان می دهد که درصد بالایی از مخاطبین، دید چندان مثبتی نسبت به واردات خودروهای دست دوم ندارند.

برخی افراد بر این تصورند که خودروهای دست دوم در صورت عرضه در بازار ایران باید بسیار ارزان قیمت باشند، اما واقعیت این است که با در نظر گرفتن قیمت ارز و سایر مولفه های اقتصادی، کمی بعید به نظر می رسد که بتوان خودروهای سواری دست دوم را با قیمت های کمتر از یکصد میلیون تومان راهی خیابان های کشور کرد. احتمالا همین قیمت نسبتا بالا نیز سبب شده است تا عمده مخاطبان نظر سنجی دیجیاتو، مخالف واردات این دست خودروها به کشور باشند.

برای برخی افراد نیز، واردات یا خرید خودروهای دست دوم با چنین قیمت هایی تا حدی ناقض غرور ملی است و چنین کاری را کسر شان برای جامعه ایرانی می دانند که تاکنون هیچ گاه مقصدی برای واردات خودروهای دست دوم یا مستعمل نبوده است.

این نگرش در حالی مطرح می شود که حتی برای کشورهای صاحب صنعت خودروسازی نیز، واردات یا صادرات خودروهای دست دوم به آسانی انجام می پذیرد و بسیاری از کشورهای فاقد صنعت خودروسازی در شرق اروپا، منطقه قفقاز، جنوب آسیا و آفریقا به شکل گسترده از خودروهای دست دوم استقبال می نمایند.

از طرف دیگر کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقدند که میزان ارزبری واردات خودرو کشور را با صرفه جویی در مصرف سوخت و یا حتی صرفه جویی ارزی در پروسه تولید خودروهای مورد نظر می توان جبران کرد. در واقع به گفته رئیس انجمن خودروسازان، خودروهای حال حاضر تولیدی در خط های تولید جاده مخصوص نیز در حدود ۲۰۰۰ یورو ارزبری دارند و این درحالیست که شرایط یکسال گذشته نشان می دهد که ساخت قطعات تولید داخل نیز منابع قابل توجهی ارز از کشور خارج می کند. بنابراین مقداری از هزینه خرید خودروهای خارجی در عمل با این ارقام مستهلک می شود. صرفه جویی های محیط زیست (برای مثال صرفه جویی در آب مصرفی برای تولید هر خودرو) و صرفه جویی در هدر رفت بنزین نیز از جمله دیگر مواردی است که می تواند معادلات مالی را به نفع واردات خودرو تغییر دهد.

امیدی اندک برای تغییر رویکرد صنعتی کشور

اما در نهایت تمام این گمانه زنی ها در شرایطی مطرح می شود که علیرغم جدی تر شدن چنین پیشنهاد هایی در ماه های اخیر، اساسا تمایلی از سوی مسئولان صنعتی کشور برای اجرایی شدن چنین طرح هایی دیده نمی شود. قدرت بالای غول های خودروسازی در کنار کمبود ارز و مساله حفظ عزت ملی باعث می شود که واردات خودروهای سواری دست دوم، چندان محلی از اعراب نداشته باشد، اما شاید با توجه به سابقه واردات کامیون های دست دوم طی سال های گذشته، شاهد صدور مجوز برای واردات اتوبوس های دست دوم به کشور باشیم، اتفاقی که بعد از واردات اتوبوس های چینی در سال های گذشته، در شرایط اقتصادی فعلی چندان هم عجیب به نظر نمی رسد.

لینک منبع اصلی