آخرین اطلاعات از عملکرد پورشه تایکان؛ آزمایش ۲۴ ساعته در پیست ناردو و رکورد شکنی در نوربرگ رینگ

پورشه اخیرا به مناسبت بازگشایی مجدد مرکز تست ناردو، یکی از پروتوتایپ های پورشه تایکان را به ایتالیا برده و در آزمایشی ۲۴ ساعته توانمندی های این خودرو را در پیست مربوطه ارزیابی کرده است.

در این آزمایش ۶ راننده تیم تست پورشه پشت فرمان تایکان نشسته و در مدت ۲۴ ساعت مسافتی ۲,۱۲۸ مایلی (معادل ۳,۴۲۵ کیلومتر) را با آن طی کرده اند. این رقم معادل مسافت موجود بین آتلانتای جورجیا تا لس آنجلس کالیفرنیا می شود.

پورشه تایکان

تایکان از شارژرهای ۸۰۰ ولتی پشتیبانی می کند

همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم، پورشه تایکان از شارژرهای ۸۰۰ ولتی پشتیبانی می کند. به همین جهت در پیست ناردو چند ایستگاه ۸۰۰ ولتی تعبیه شده بود تا زمان شارژ این خودرو به حداقل برسد. احتمالا می دانید که تنها با ۱۵ دقیقه اتصال به چنین شارژری، تایکان انرژی لازم برای پیمایش مسافت ۴۰۰ کیلومتری را در باتری خود ذخیره می کند. در صورت پر بودن باتری هم، تایکان تا ۵۰۰ کیلومتر مسافت را پشت سر می گذارد.

پورشه تایکان

پروتوتایپی که در پیست ناردو به کار گرفته شده، از نمونه های مربوط به سری نسخه آغازین (Launch Edition) است. نیروبخش این نسخه از تایکان دو موتور برقی هستند که هر چهار چرخ را به حرکت در آورده و در مجموع بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند.

آنطور که اعلام شده در طول تست ۲۴ ساعته، تایکان سرعتی بین ۱۹۵ الی ۲۱۵ کیلومتر در ساعت داشته است. پورشه باز هم تاکید کرده این نسخه از تایکان شتابی برابر با ۳٫۵ ثانیه داشته و در زمانی زیر ۱۰ ثانیه سرعت خود را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند. این نسخه توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

7703c1cb-2020-porsche-taycan-5

اگزوزهای تایکان صرفا جنبه تزئینی دارند

گفتنی است به غیر از این تست سنگین در پیست ناردو، تایکان در فاز توسعه بیش از ۶ میلیون کیلومتر مسافت را طی کرده است.

با نزدیک شده به زمان رونمایی رسمی، پورشه با انتشار تصویری داشبورد این خودرو را نیز به نمایش گذاشته است. این تصویر نشان می دهد که داشبورد تایکان شباهت زیادی به نسل اخیر ۹۱۱ که با کد ۹۹۲ شناخته می شود، خواهد داشت.

360b0855-2020-porsche-taycan-interior-768x432

پورشه تایکان اولین خودرو در جهان است که با سرویس Apple Music یکپارچه می شود

خبر دیگر در رابطه با تایکان اینکه به لطف همکاری پورشه و اپل، این خودرو مستقیما به سرویس Apple Music متصل شده و بدون نیاز به تلفن همراه توانایی پخش موزیک ها را دارا خواهد بود. این قابلیت در کنار پشتیبانی از سیستم اپل کارپلی ارایه شده و تایکان را از تمامی خودروهای کنونی متمایز خواهد کرد.

طبق برنامه ریزی ها پورشه تایکان چهارم سپتامبر (۱۳ شهریورماه) طی مراسمی پرده برداری می شود و براساس پیش بینی ها و اطلاعات بازارسنجی به نظر می رسد که شمار زیادی از مشتریان محصولات رده بالای تسلا، با عرضه اولین محصول برقی پورشه، به سراغ این کمپانی آلمانی بیایند و از این رو هیچ بعید نیست که پورشه تایکان به سرعت رکورد های تسلا در بازار خودروهای برقی لوکس را از آن خود کند.

نوآوری های پورشه در کابین تایکان

رقیب قدر تسلا سطح جدیدی از فن آوری و طراحی را به ما نشان می دهد. پورشه از ۴ صفحه نمایش دیجیتال در اتاق تایکان استفاده کرده است که مهم ترین آن را باید صفحه تمام دیجیتال ۱۶٫۸ اینچی خمیده در برابر راننده قلمداد کرد که برای اولین بار در یک محصول پورشه استفاده شده است. بخش های کناری این صفحه نمایش به صورت لمسی کار شده تا با کمک آن سیستم روشنایی و تنظیمات مربوط به شاسی خودرو توسط راننده به صورت مستقیم کنترل شود.

در سمت راست پشت آمپری، صفحه نمایش مرکزی کنسول قرار دارد که ابعادی برابر با ۱۰٫۹ اینچ دارد و سیستم ناوبری، موزیک، اطلاعات و سرگرمی از طریق آن کنترل می شود. در برابر شاگرد نیز یک صفحه نمایش به همین سایز قرار دارد که تنظیمات مستقل سیستم صوتی، ناوبری و…را برای سرنشین شاگرد فراهم می کند. البته این صفحه نمایش به صورت یک آپشن اضافی عرضه می شود.

در نهایت یک صفحه نمایش ۸٫۴ اینچی نیز در بخش مرکزی کنسول و به صورت زاویه دار قرار گرفته است که سیستم تهویه مطبوع ۴ منطقه ای توسط آن کنترل می شود این صفحه نمایش به همراه یک پد لمسی (heptic feedback) است که برای بهبود کاربری صفحه نمایش فوقانی خود نیز نقش ایفا می کند به گونه ای که این پد لمسی بازخورد شگفت انگیزی را عرضه می کند.

آپدیت از راه دور نیز همانند محصولات شرکت تسلا در تایکان موجود است. همچنین خریداران تایکان ۶ ماه استفاده رایگان از سرویس موسیقی اپل موزیک را دریافت خواهند کرد و سیستم اپل کارپلی به صورت اختصاصی برای تایکان تعریف شده است.

با این حال هنوز سیستم آندروید اتو موجود نیست.با وجود برخورداری از فن آوری های پیشرفته و به روز، پورشه همچنان ویژگی های کلاسیک این شرکت همچون ساعت آنالوگ در بالای داشبورد و همینطور طرح دایروی شکل ۵ بخشی پشت آمپری را حفظ کرده است تا شاهد ترکیب استادانه طراحی کلاسیک و مدرن باشیم.
برای سرنشینان عقب نیز یک صفحه نمایش ۵٫۹ اینچی قرار داده شده تا با توجه به سیستم تهویه مطبوع ۴ منطقه ای بتوانند از طریق این صفحه نمایش برای تنظیم آن استفاده کنند.

تایکان رکورد خودروهای برقی خانوادگی در نوربرگ رینگ را شکست

پورشه در ادامه ماجراجویی های قبل از معرفی اولین خودروی برقی خود پا به پیست مشهور نوربرگ رینگ آلمان گذاشته است. این پیست که با لقب جهنم سبز شناخته می شود و یکی از اصلی ترین مراکز تست خودروها توسط شرکت های خودروسازی است. به همین جهت در سالیان اخیر شرکت های خودروسازی سعی در ثبت رکوردهای خیره کننده با محصولات جدید خود در این پیست ۲۰٫۶ کیلومتری دارند. پورشه تایکان توانسته با ثبت زمان ۷ دقیقه و ۴۲ ثانیه سریع ترین زمان با یک خودروی برقی سدان (چهاردرب) را به ثبت برساند. این زمان تنها ۴ ثانیه با مدل پورشه پانامرا که زمان ۷ دقیقه و ۳۸ ثانیه را به ثبت رسانده بود اختلاف دارد.
این رکورد توسط راننده تست شرکت پورشه یعنی لارس کرن (Lars kern) به ثبت رسیده است. مدل پیش تولید تایکان در قوی ترین مدل آن که به مدد ۲ موتور الکتریکی توانایی تولید بیش از ۶۰۰ اسب بخار را دارد این رکورد را به ثبت رسانده است. شایان ذکر است که تایکان توانایی ارسال قدرت و قابلیت فرمان دهی به هر چهار چرخ را دارد. چرخ های تایکان نیز ۲۱ اینچی هستند.


تایکان به فن آوری جدید شرکت پورشه با نام “کنترل شاسی ۴D” مجهز است که قابلیت کنترل و آماده سازی تمامی بخش های شاسی تایکان را در لحظه دارد. همچنین سیستم تعلیق با قابلیت تطبیق از نوع بادی و میل تعادل الکترومکانیکی در تایکان استفاده شده است که تمامی این بخش ها به یکدیگر متصل هستند تا بازدهی به حداکثر میزان خود برسد. تمامی تنظیمات بستگی به حالت رانندگی دارد که راننده انتخاب می کند.

مشخصات مدل نهایی و تولید انبوه تایکان را می توانید از اینجا ببینید.

لینک منبع اصلی